
Mi alapján válasszunk kerékpáros szemüveget?
A kínálat óriási, az árak eltérőek, a kerékpáros szemüvegek változatai végtelenek. Honnan tudhatjuk, hogy mit keressünk és hogyan válasszuk ki a megfelelőt?
Mi alapján választ a kerékpáros új napszemüveget? Első sorban az árat nézi, és bizony a különbségek nagyok. Gyakran egy adott modellt keres, amelyet kedvenc versenyzőjén látott, vagy amelyiken az Instagramon görgetve megakadt a szeme. A márkahűség is fontos lehet, amit már kipróbált és ismer.Ha az ár megfelel, a keret és a lencse színe a következő kritérium, de valaki csak egyszerűen ízlés szerint választ. Jó, ha előre átgondoljuk, hol és hogyan fogjuk használni a szemüveget. De mi a helyzet az olyan további részletekkel, mint a fotokróm lencsék, a szellőzés, a párásodásgátló felület vagy az élesebb kontúrokat biztosító speciális lencsék? Választhatunk keretes vagy keret nélküli szemüveget, különböző formájú lencséket, vagy épp állítható szárakat. A következőkben leírom az én tapasztalataimat, amiket bringán ülve szereztem, talán hasznos tippeket találsz bennük a kerékpáros szemüveged kiválasztásakor.
Árkategóriák
Kétségtelen, hogy vannak jobb és rosszabb utánzatok, de összességében nem éri meg a kockázat.A szemüvegek az árképzést illetőeg hasonló termékek, mint bármi más a kerékpáriparban. A csúcson a nagy globális szereplők vannak fejlesztéssekkel, marketinggel és szponzorálással, itt a legmagasabbak az árcédulák. A minőség ebben az esetben általában nagyon magas, de a kerékpárost nem csak a reális érvek vezérlik vásárláskor, hanem az érzelmek is, magam is így vagyok ezzel. Valószínűleg ezért szeretek ezeken a vizeken halászni a leggyakrabban. Annyi időt töltök a bringámon, hogy szívesen fizetek felárat egy márkáért, és néha, ha jó kedvezményre bukkanok, az ár nem is olyan magas. Ha be kellene lőnöm egy ártartományt, akkor ebben az esetben 150-250 euró közötti árról beszélhetünk.

A középső kategóriában található a legtöbb márka. A minőség még mindig jó, nagyon jó ár/érték arányt kap a vásárló. Akinek nem olyan fontos, hogy a sztárok közül ki milyen modellt visel, az itt biztosan talál magának való szemcsit. Ezek a márkák többnyire már elsajátították az évek során bevált technológiákat. Lehet, hogy nem rendelkeznek úttörő újítások széles palettájával, de a vásárló itt sem marad alul. A kínálat 50 eurótól 150 euróig mozog. Webáruházunkban ebből a kategóriából az Alpina márkát választottam, és mivel véleményem szerint ez az árkategória a legnépszerűbb, az általános ajánlásokhoz is első sorban ezt a márkát fogom használni.
Modern keret és sötét lencsék. Az Alpina Bonfire modell ára nagyon kedvező.

Na de mi a helyzet a 50 euróig terjedő árketegóriával? Itt is találhatsz olyan biztonságos szemüvegeket, amelyek megfelelnek az alapvető elvárásoknak. Meglepő módon még a nagyobb márkák is tudnak megfizethető áron szemüveget kínálni, de az alacsonyabb ár általában az olcsóbb lencséken köszön vissza, amelyek előállítása nem olyan bonyolult. Egy másik jellemző tulajdonságuk a kevésbé modern forma. Az olcsóbb daraboknál meg kell említeni a "hamisítványokat" vagy azon kisebb márkák kérdését, amelyek Ázsiába szervezik ki a gyártást. Mi oké és mi nem?
Egy klasszikus darab a ALPINA NYLOS HR modell. Találkozni olyan kerékpárosokkal, akiknek pont ez a forma felel meg.

"Hamisítványt" ne, de mi a helyzet az elérhető márkákkal?
Ma már olyan szinten élünk, hogy azt gondolom nincs értelme "hamisítványt" vásárolni. Igaz, hogy vannak jobb és rosszabb utánzatok, de összességében a kockázat nem éri meg. Néhány tapasztalat: az olcsó műanyag rögtön eltörik, nem bírják sokáig a szárak vagy a forgópontok, a lencsék könnyen karcolódnak, a szemüveg nem ül jól a fejen, rövid időn belül nyikorog és furcsán csavarodik. Eséskor gyakran törnek éles végződéssel, ami megvághatja az arcot vagy a szemet. Ez utóbbit még nem tapasztaltam, szerencsére.Aki azzal érvel, hogy az ismert márkák is Kínában készülnek, annak is igazat adok. Ezek főleg azok a márkák, akik nem specializálódtak csak erre a szegmensre, és az ázsiai gyárak katalógusaiból rendelve tudják megoldani a termék beszerzését. A különbség az, hogy azért ezeknek a márkáknak elég fontos a hírnév, az esetleges panaszokat azonnal oldják a vásárlókkal, így nyomást gyakorolnak a gyártóra, hogy a minőség elérje a kívánt szintet. Ez akár ugyanaz a gyár is lehet, mint amelyik a "hamisítványt" állítja elő, de a minőség mégis jóval magasabb, mert a megrendelő azt kívánta a vásárló pedig kifizette. Nekem nincs gondom az ilyen szemüvegekkel. Nem bánom, ha a márkának nincs saját fejlesztése, és megelégedek a garanciával és színvonallal, amit a márka képvisel. Röviden ennyit az árakról, most pedig jöjjenek azok a részletek, amik szintén fontosak a megfelelő szemüveg kiválasztásánál.
A lencse kiválasztása
A szemüveg árát nagyban befolyásolja a lencsékAkinek gyakran leesik a szemüvege, ajánlatos gumírozott szárakat választani, főleg olyat, amelyiknek ívelt a vége.típusa. A különbség többszörös lehet. Az elején érdemes kiválasztani a színt és a típust, majd ennek megfelelően foglalkozni egy adott márka árkategóriájával. Nem mindegy, hogy erdőben vagy inkább aszfalton akarjuk viselni a szemüveget. Gondoljunk csak a különböző fényviszonyokra.
A fotokromatikus bevonat mellett a kontrasztot javító polarizáló kezelés is javítja a látást, ilyen modell a HAWKEYE QV szemüveg, amely fényre magától elsötétül. A speciális lencséknek köszönhetően ez a kialakítás árban többszöröse az alap, sötét lencsével rendelkező kivitelnek.

Technológiák sas látáshoz
Észrevetted már, hogy a szemüveg torzíthat? Mozgasd a fejedet lassan fel-le illetve oldalra, és figyeld meg a kormányhoz képest, hogyan változik annak az alakjuk, vagy például hogy a talaj egyszer közelebbinek, máskor távolabbinak tűnik. Ez kerékpáron kifejezetten veszélyes lehet, ezért is jobb választás egy jó minőségű szemüveg, amelynek a lencséje nem szenved torzítástól. Nem fogok itt konkrétan megnevezni különböző technológiákat, csak próbálj ki egy márkás szemüveget a boltban. A világ azonnal szebb és élesebb lesz.A szemüveg formája és a szárak kialakítása
A szemüveg nem eshet le az orról, és az arccsontok nem ütközhetnek a szemüveg lencséibe vagy keretébe. Valakinek kerek, másnak keskenyebb a feje, ezért a legjobb, ha felpróbálod a szemüveget. Én bátran ugrálnék próba közben, vagy csinálnék néhány hirtelen mozdulatot, hogy teszteljem, hogyan ül a fejemen. Akinek gyakran leesik a szemüvege, ajánlatos gumírozott szárakat választani, főleg olyat, amelyiknek ívelt a vége. Vannak olyan szárak is, amelyeknek állítható a hossza. Ismét egy olyan praktikus tulajdonság, ami segíthet. Ideális, ha a saját sisakoddal próbálod ki, hogy a pántok nem akadnak-e bele a szárakba, vagy a sisak nem nyomja-e magát a keretet. Továbbá kipróbálhatjuk, hogy a szemüveget be tudjuk-e szúrni a szellőzőnyílásokba - ez mászáskor hasznos lehet.Szellőzőnyílásokkal vagy sem
Működnek-e a szellőzőnyílások a szemüvegeken? Nehéz megmondani, de van egy haverom, aki többet izzad, és ő nem akarna szemüveget enélkül. A lencsék és a keret közötti szellőzőnyílások segítenek abban a fázisban, amikor a kerékpáros elkezd izzadni, de még nem túl izzadt. Amikor már patakokban folyik az izzadság, akkor már csak az segít, hogy a szemüveget a sisakba vagy a mezbe szúrjuk, és kicsavarjuk a sisak bélését.Az ALPINA ROCKET V modell a felső részén nagy méretű szellőzőnyílásokkal rendelkezik.
Kerettel vagy anélkül
Jobbak a lencsék alján keretnélküli vagy teljes kerettel rendelkező szemüvegek? A teljes keretesek általában masszívabbak, az üvegek jobban védettek, így jobban megfelelnek a durvább felhasználásnak. Az "alul keret nélküliek" talán jobb súlyúak. Személyszerint a perifériás látás alapján is választok, ha például pelotonban készülök versenyezni, a minél kevesebb keret a jobb választás.
Megfelelhet a hétköznapi modell a kerékpározáshoz?
A választék nagy, a márkák elérhetősége bőséges, így a bringás akadályok nélkül dönthet a szemüveg kiválasztásakor...A tapasztalatom szerint nagyon kevés hétköznapi modell alkalmas kerékpárra. Gyakran tapasztaltam, hogy a kisebb lencsék mellett átfúj a szél, vizesedik benne a szemem. Az orromon sem állnak túl jól, ami a bringás szemüvegekkel egyáltalán nem fordul elő. A "rejben" klasszul mutat egy gravel bringán, de hosszabb bringázás előtt nem árt egy főpróba. A hétköznapi Aplina szemüvegek választéka nagy, de az biztos, hogy az ívelt szárúak és a gumis orrnyereggel rendelkezők jobban fognak tartani a fejeden.
Pótalkatrészek és lencsék
Egy jó szemüvegmárkát az általa kínált kiegészítőkről vagy pótalkatrészekről is megismerhetjük. A szemüveg leírásából általában kiderül, hogy mit tartalmaz a csomag, egy puha kendő, egy pót orrnyereg vagy egy átlátszó lencse is nagyon praktikus lehet. Ez ideális az esti, világítás melletti vagy rosszabb időjárási körülmények között történő túráknál. A cserélhető lencsékkel ellátott szemüvegek strapabíróságától nem kell tartani. A gyengébb látású kerékpárosok dioptriás szemüveget választhatnak. Amennyiben a kontaktlencse nem opció, a megoldás egy adapter vagy az egyedileg készült lencsék. Ez utóbbinál mélyen a zsebbe kell nyúlni.Így is kinézhet egy tisztességes tartozékválaszték.
Nem tudom, hogy a fejem változott-e, vagy a szemüvegek manapság jobban illeszkednek, de nekem szinte semmi gondom nincs a mai keretekkel. Néha-néha előfordul, hogy a forma nem jó, vagy a szemüveg kicsinek tűnik rajtam, de ez csak megjelenés. A választék nagy, a márkák elérhetősége bőséges, így a bringás akadályok nélkül dönthet a szemüveg kiválasztásakor. A fentieket figyelembe véve, nagy esély van arra, hogy elégedett lesz a választással.
Ha az Alpina márka felkeltette a figyelmed, akkor itt találod meg az összes terméküket.