Az alapoktól: e-bike kezdőknek és haladóknak

Már rég nem érvényes, hogy az e-bike új trend. A kerékpározás egy új kategóriájáról van szó, amely minden szezonban bővül.

Az elektromos kerékpár segíti fokozni a kerékpáros teljesítményét. Az elektromos motor mondhatni megsokszorozza a pedálozási erőt, ami gyorsabb tekerést eredményez, több kilométerrel, kevesebb idő alatt. Kevésbé fáradsz ki, és több kilométert tudsz megtenni. A különböző e-bike-ok eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek. Egy kezdő talán mást keres, mint egy haladó kerékpáros. Van, aki egy gyors hegyre való felkapaszkodást keres egy lejtmenethez, és van, aki egynapos kirándulásra használja a gépet. Az e-bike-ok jellemzői azonban változatlanok. Lássuk a legalapvetőbbeket:

Shimano Steps EP8 motor

Motor erőssége

Elsőként a motor teljesítményét (W-ban megadva) említeném, ami a motor nyomatékához (Nm) kapcsolódik. Általában minél nagyobbak a számok, annál nagyobb a motor támogatása.

hogyan válasszunk e-bike-ot

Akkumulátor

Az akkumulátor kapacitását wattórában (Wh) adják meg. Ismétlem - minél magasabb a szám, annál nagyobb a kapacitás és természetesen annál jobb a hatótávolság. A hatótávolságot elsősorban az e-kerékpár és a kerékpáros súlya, a kiválasztott rásegítés mértéke, továbbá az útfelület típusa, a külső hőmérséklet, az ellenszél és további tényezők is befolyásolják.

Shimano display

Vezérlők - kijelző

Vezéreld az elektromos rásegítést és válaszd ki az egyes fokozatokat egy egyszerű, kormányra szerelt vezérlővel. Ez az egyszerű vezérlés kiegészíthető egy kijelzővel. Természetesen az igényesebb felhasználók számára léteznek különböző funkciókkal rendelkező vezérlők is, amely több adatot mutat, és a kijelzővel párosítható a mobiltelefon, de akár használhatod navigációra is.


Integráció

Az integrációt az egyszerűség kedvéért két részre osztottam - akkumulátor integráció és a vezetékek integrációja.

e-bike
Akkumulátor-integráció - ha az akkumulátor a vázba van integrálva, az e-bike jobban néz ki. Másrészt, különösen a könnyű e-kerékpárok esetében (szuperkönnyű, kisebb teljesítményű és hatótávolságú e-kerékpárok) az akkumulátor gyakran integrált, és nem lehet kivenni a kerékpárból. Ez különösen akkor hátrány, ha a kerékpáros télen nem teker, és az e-biciklit a garázsba teszi, ahol alacsony a hőmérséklet. Ebben az esetben az akkumulátor veszthet az élettartamából.

Az akkumulátort akkor sem lehet leválasztani, ha repülőn szállítjuk az e-bike-ot (nem veszik fel az akkumulátort a repülőre), vagy ha egy szállodában tartózkodsz, és a szobában szeretnéd feltölteni az akkumulátort. Az utóbbi években azonban a gyártók igyekeznek úgy tervezni az e-kerékpárokat, hogy az akkumulátor egyszerre legyen kivehető és a vázcsőbe integrált.


Vezetékek integrációja

A vezetékek integrációja is elsősorban megjelenés kérdése. Kevesen szeretnék, ha a vezérlőből kijövő vezetékek a kormányra vagy bowdenre tekerednének. Ha a vezetékeket a kormányba és például a kormánycsapágyba integráljuk, esztétikusabb e-bike megjelenést kapunk. Másrészt viszont ekkor közvetlenül a kerékpárgyártótól származó speciális alkatrészeket kell használni, amelyeket gyakran nem tudsz kicserélni azok alternatíváira. Az e-kerékpár otthoni szervizelése ebben az esetben bonyolultabbá válik.

Más e-kerékpár tartozékokon, például beépített lámpákon vagy akár okostelefon-töltőkön is találhatsz integrációt.

e-bike

Súly

Természetesen az elektromos motor és akkumulátor használata növeli az egész kerékpár súlyát. Ha azonban a súlyt értelmesen használjuk fel, azaz a kerékpár közepén (motor) és az alsó cső alján (akkumulátor), akkor az e-bike stabilabb lesz. Minél nagyobb azonban a súly, annál rosszabb az e-bike vezethetősége és kezelhetősége. Legtöbbször minél nagyobb az akkumulátor kapacitása, annál nagyobb a súlya, ami az egész e-bike súlyában is megmutatkozik. Emellett néhány prémium motorral néhány grammot spórolhatsz a teljesítmény feláldozása nélkül.

BULLS e-bike

Hogyan válasszak e-bringát

Az e-kerékpárok fent említett tulajdonságait figyelembe kell venni és a saját preferenciáinknak megfelelően kell választani. Először is, mint a hagyományos kerékpárok esetében, célszerű meghatározni, hogy milyen szakágban szeretnéd használni a kerékpárt. Ha nehezen hozol döntést, érdemes az eladóval is konzultálni.

e-bike, akkumulátor

A kezdő - szabadidős elektromos bringás

A kezdők gyakran azért választanak e-bike-ot, hogy minél könnyebben kezelhető legyen. A motor teljesítményének és az akkumulátor kapacitásának megfelelőnek kell lennie a kerékpáros súlyához, valamint ahhoz a célhoz, amire használni szeretné a kerékpárt. Ha a kerékpáros várhatóan főként dombos terepen fogja használni az e-bike-ot, akkor mind az akkumulátor nagyobb kapacitása, mind a motor nagyobb nyomatéka ajánlott.

BULLS e-bike emelkedőn
A vezeték integráció előnyös a szabadidős kerékpárosok számára, mivel nekik nem kell a kívül futó vezetékekkel bajlódniuk, és nagyobb valószínűséggel viszik a kerékpárt minősített szervizbe, mintsem hogy otthon kezdjenek a szerelésbe. Az integrált lámpák és kütyük az egyszerűség miatt előnyösek ebben az esetben. Az e-bike súlya elsősorban a költségvetéstől függ. Mennél vastagabb a pénztárcád, annál több prémium anyagot és alkatrészt tudsz kifizetni és az e-bike könnyebb lesz.


Haladó e-kerékpáros

Személyes tapasztalatomból tudom, hogy a haladó e-bike-osok hozzák ki a legtöbbet az e-bike-okból. Ez azt jelenti, hogy ők általában csak nagyobb kapacitású akkumulátort keresnek (kivéve, ha könnyű e-bike-okról van szó). Persze minél nagyobb a teljesítmény, annál jobban segíti őket az e-bike a gyorsulásban (pl. kanyarból kijövet), amit leginkább a downhill orientált kerékpárosok használnak ki. Ha a kerékpárosok otthon akarják szervizelni az e-kerékpárjukat, az integráció nem jelent előnyt. A súly tekintetében ugyanaz a helyzet, mint egy szabadidős e-bike esetében - több prémium alkatrész = könnyebb súly.

e-bike

Ne spekulálj, inkább bringázz

Azzal, hogy az elektromos kerékpárokhoz új alkatrészek és számbeli értékek kerültek watt- és newtonméterek formájában, a kerékpárosoknak még több lehetőségük van elemezni és utána járni ezeknek a kerékpároknak, teszteket olvasni és tesztvideókat nézni. Ez azonban egy feneketlen pohár, amelybe könnyű elveszni. Vigyázzunk a gyártók felesleges spekulációival és marketingfogásaival, valamint az újdonságokkal, amelyeket nem teszteltek még le kellőképpen. Ezért egy frappáns zármondattal motiválunk Téged: Kapcsold ki a számítógépet, és menj tekerni!

Tudtad, hogy 2023-ban Új-Zélandon feltalálták az első vízzel hajtott elektromos kerékpárt? Bár a tekerés érdekes lehet, a gyártó közel 9000 dollárért árulja ezt a gépet.

Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up