Szerviz: Shimano hidraulikus fékek - légtelenítés

A kar ruganyos mozgása, gyenge fékhatás, árulkodó jel. A fékrendszer ellenőrzése odafigyelést és gondoskodát igényel, hasonlóan a kerékpárunk további alkatrészeihez. A probléma megoldása a fékrendszer légtelenítése, esetleg a fékbetétek cseréje.

Minden fékgyártó eltérően közelíti meg a szervizelést, így minden típushoz más légtelenítő szervizkészlet tartozik. Az elv azonban ugyanaz, és az alábbiakban leírjuk a Shimano fékek légtelenítésének eljárását. Maga a művelet viszonylag egyszerű, nem kell aggódnod miatta.

Mire lesz szükséged?

  • imbuszkulcs készlet
  • ásványolaj (50 ml mindkét fékre elegendő)
  • légtelenítő készlet
  • vagy egy 3,7-4,0 mm belső átmérőjű csővel ellátott fecskendő
  • tölcsérre
  • féknyereg légtelenítő betét (sárga kocka)
  • fékdugattyú szétfeszítőre
  • sasszeg fogó
  • esetleg új fékbetétek

Ha otthon dolgozol a féken, nincs garázsod, stb, akkor a bicikli alá valamilyen alátét vagy karton. A fékolajat nehéz eltávolítani a padlófelületről.


Folyamat lépésről lépésre

1. lépés: Stabilizálás és beállítás

Először a kerékpárt rögzítjük lehetőleg szervizállvány segítségével. Ezután kiszereljük a kereket - elsőt/hátsót az aktuálisan légtelenített féktől függően. Lazítsd meg a fékkar bilincsét, és rögzítsd ismét vízszintes helyzetben. Lazítsd meg az állítócsavart (ha a karon található ilyen csavar), amely meghatározza a kar távolságát a markolattól.


2,5 mm-es imbuszkulcs segítségével csavard ki a légtelenítő csavart a tágulási (expanz) tartályból. Itt ügyelj arra, hogy a tömítés a csavaron maradjon. Ha nem találod a csavaron, akkor a tartály menetébe szorult. Ebben az esetben ki kell húzni és vissza kell helyezni a csavarra. Ezután feltesszük a tölcsért (légtelenítő tartály), amit a tágulási tartályba csavarunk. A tölcsér műanyag, nem szükséges erővel meghúzni, csak óvatosan csavard be.


2. lépés: Előkészítés a légtelenítéshez

Ezután fogóval távolítsuk el a sasszeget, és húzzuk ki a féknyeregből. Alternatív megoldásként csavard ki egy imbuszkulccsal. Kihúzzuk a fékbetéteket a féknyeregből. Fékdugattyús feszítő segítségével (ideális esetben) szétnyomjuk a fékdugattyúkat. Széles felületű szerelőkulcs vagy lapos csavarhúzó is használható - de ezt csak a régi fékbetéteken keresztül lehet megtenni. Soha ne nyomd egyenesen a fékdugattyúkat csavarhúzóval. Szinte biztosan tönkretennéd így a dugattyúkat, különösen ha kerámiából készültek.



Ezt követően a fékbetétek helyett egy légtelenítő betétet (sárga kockát) helyezünk a féknyeregbe, és rögzítjük egy sasszeggel.


3. lépés: Maga a légtelenítési folyamat

Ezután a fecskendővel felszívjuk a Shimano fékekhez szánt ásványolajat. Minden féktípuson fel van tüntetve, hogy a rendszerük ásványolajat vagy fékfolyadékot (DOT) használ-e. Csak rendeltetésszerű olajat használjunk! Ha ásványolajat használó fékbe fékfolyadékot tennénk, nagy valószínűséggel tönkretennénk azt.


Távolítsd el a dugót a tölcsérről. A féknyergen kinyitjuk a légtelenítő szelep fedelét (porvédő fedelet), és ráhelyezzük a cső másik végét a fecskendővel együtt. Lazítsuk meg a légtelenítő szelepet/csavart - 1/4-1/2 fordulat elég. Először a fecskendőt meghúzzuk - mindig marad légbuborék a cső csatlakozása miatt. A fecskendőt a féknyereghez képest felfelé tartjuk, és hagyjuk, hogy a légbuborék felfelé mozogjon, hogy később ne kerülhessen a rendszerbe.


Ezután elkezdhetjük a folyadék betöltését a fékrendszerbe. Ahogy a folyadékot a féknyeregbe nyomjuk, a régi ásványolaj kezd megjelenni a tölcsér alján. Néhányszor megnyomjuk a fékkart, hogy több légbuborék kerüljön ki a dugattyújából. A féktömlőt kézzel vagy megfelelő szerszámmal ütögesd meg hosszában, amennyire csak lehetséges. A cső oldalán maradhatnak légbuborékok.


Lezárjuk a légtelenítő szelepet/csavart, meghúzzuk a fecskendőt (szívó hatást hozunk létre) és leválasztjuk a csövet a szelepről. Letöröljük az olajat a szelep körül, és a kupakkal lezárjuk.

4. lépés: Ellenőrzés és befejezés

Dugd be a tölcsért egy dugóval, és csavard le a tágulási tartályról. Visszatesszük a csavart, és ellenőrizzük, hogy van-e rajta tömítés. Finoman meghúzzuk. A fékkarról papírtörlővel is letöröljük a felesleges olajat. Távolítsd el a sasszeget, majd a távtartót a féknyeregből. A teljes légtelenítési folyamat során a távolsági légtelenítő alátét optimális rendszerbeállítást biztosított számunkra az új fékbetétek beszereléséhez.


Most új fékbetéteket helyezünk be, és rögzítjük őket egy sasszeggel. Visszaszereljük a kereket. A fékkart ugyanabba a helyzetbe tudjuk állítani, mint légtelenítés előtt. A karon lévő csavarral állíthatjuk be a kar és a markolat távolságát (ha van).


Fék központosítás

Utolsó lépésként egy imbuszkulccsal lazítsd meg a féknyerget rögzítő két csavart úgy, hogy az laza legyen. A fékkar megnyomásával a féknyereg a tárcsához képest középre kerül. Most ismét húzd meg a csavarokat - meghúzási nyomaték 5-6 Nm.


Végszó

Ezt a folyamatot minden amatőr kerékpáros képes elvégezni otthoni körülméynek között. Nincs benne semmi bonyolult, de ha bármilyen probléma merül fel, ne habozz kapcsolatba lépni a legközelebbi szervizzel. Szerintem aki rászánja magát, az el tudja végezni a légtelenítést és a fékek beállítását.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up