
Az alapoktól: Milyen felszerelést vigyek magammal az útra?
Mit csomagoljunk az útra? Igazítható-e az út hosszához a felszerelés?

Felszerelés, amely minden bringázásnál jól jöhet
Akár egy 20 kilométeres "szellőztetésre" indulsz, vagy egy 100 kilométeres túrára, néhány kiegészítő mindig ugyanaz marad:- lámpa/villogó - talán már lerágott csont, de a megfelelő lámpa a biztonságos kerékpározás egyik alapvető eleme, és egyértelműen nem hiányozhat a felszerelésedből. Ez kétszeresen is fontos, ha tavasszal vagy ősszel tekersz, amikor a nappalok rövidebbek, és a világítás fontossága még nagyobb.
- sisak - csak egy életünk van, ezért védd meg, amennyire csak lehet, és viselj sisakot minden egyes tekerésen.
- pumpa/CO2-patron - a választás attól függ, hogy állsz a természetvédelemmel, mennyire vagy rohanós és mennyire vagy gramm mániás. Én régóta a klasszikus minipumpák hűséges híve vagyok, és jelenleg egy Lezyne Pocket Drive Pro modellt hordok magammal az utakon. A pumpák előnye az újrafelhasználhatóság, a CO2-patronoké a nagyobb felfújási sebesség és a legtöbb esetben a kedvezőbb súly. Hozzá kell azonban tenni, hogy még a patronnal való felfújás is csak átmeneti megoldás. Mivel a CO2 a belsőn keresztül gyorsabban távozik, mint a levegő, a CO2-patront csak "átmeneti" megoldásnak kell tekinteni.
- ragasztó készlet/kanóc - attól függ, hogy belsővel vagy anélkül tekersz. Időnként egy defekt meghaladhatja a tömítőanyag képességeit, és ilyenkor csak egy kanóc segít. A belsőhöz való ragasztó készletek viszont kicsik, könnyűek és gyorsak, és valóban nagyon gyorsan meg lehet velük javítani egy defektet. De ha nincs vesztegetni való időd, még mindig megoldás lehet a...
- pótbelső - a ragasztás gyorsabb alternatívája. Ha pedig súlyt is szeretnél spórolni, akkor a könnyebb TPU belsők jó tartalékot jelenthetnek. De akár a ragasztás mellett döntesz, akár csak megvizsgálod a külső belsejét, és beszerelsz egy új belsőt, mindenképpen fontos a...
- gumileszedő szerszám - a defektjavítás sikerének egyik alap szerszáma. A belső cseréje vagy foltozása előtt ugyanis először a külsőt kell eltávolítani. Ha pedig merev gumid van, akkor jelentősen segíthetnek a visszahelyezésében is.
- multifunkciónális szerszám - egy meglazult csavar jelenthet apró technikai problémát, de semmiképpen sem érdemes figyelmen kívül hagyni. Még egy olcsóbb multifunkciónális kulcs is megmentheti a bőrödet egy ilyen helyzetben.
- patentszem - bár egy elszakadt lánc valóban ritka hiba az utakon, egy patentszem olyan kevés helyet foglal, hogy mindenképpen érdemes magaddal vinni egyet.
- papírzsebkendő és gumikesztyű - talán kicsit szokatlan tippek, de hidd el, ha leesik a lánc, nagyon fogod értékelni ezeket a kesztyűket. Ugyanez a helyzet, ha olyan külsőbe szerelsz belsőt, amiben azelőtt már tömítőanyag volt.
- készpénz - ezt is szoktam magammal vinni, mert előfordulhat, hogy egy presszóért, egy sütiért vagy más, országúti kerékpáros számára létfontosságú dologért nem tudsz fizetni a kártyáddal.
- okmányok, egészségügyi kártya és egy feltöltött mobiltelefon - ha esetleg történne valami...
Life hack Cepotól: a kulcscsomódon olyan apróságokat is magaddal vihetsz, mint egy inbuszkulcs a kerékagy meghúzására vagy egy apró szerszám a szelep meghúzásához.

Mit kell még figyelembe venni?
A többi dolog, amit magammal szoktam vinni, a tekerés hosszától és az időjárástól is függ. A táplálkozásra most részletesen nem térnék ki, mert az külön cikket kíván. Magamról annyit, hogy Imre mottójához tartom magam: "Minél hosszabb az út, annál hagyományosabb táplálkozásformát ajánlok." Ezért ha rövidebb és gyorsabb tekerésre megyek, beérem egy-két energiaszelettel vagy banánnal. Hosszabb túrákra viszont inkább valamilyen szendvicset, bagettet csomagolok.Life hack: Ha annyira "rá vagy kattanva" az ionos italokra, mint én, és hosszú túra áll előtted, javaslom, hogy a nagy pixlidből (kannádból) vigyél magaddal port például egy pezsgőtablettás tégelyben. Így útközben is tudsz magadnak tartalékot keverni.
A nyeregtáska a siker kulcsa
Talán a legesztétikusabb megoldás a kiegészítőid cipelésére a nyereg alatti táska. Ezek ma már többféle nagyságban kaphatók, így mindenki pontosan azt a változatot választhatja ki, amelyik tetszik neki, miközben minden elfér benne, amire szüksége van. A konkrét modell kiválasztásakor azonban vigyázni kell - nem minden táska passzol minden nyeregsínre.Példának okáért az első országúti kerékpáromon egy PRO MAXI QR táskát használtam, amely egy műanyag távtartón keresztül rögzült a nyereghez. Ez természetesen nem fért be a Superiorom nyergébe. Manapság azonban a gyártók számos olyan táskát kínálnak, amelyek tépőzáras szalaggal rögzülnek a sínekre, ami nagyban növeli a sokoldalúságukat.
És hogy mit hova pakoljunk? Ez nagyban függ a felszerelésed méreteitől. Személyszerint én mindig a pumpa méreteit vettem alapul, és a táska méreteit ez alapján választottam meg - nem szeretem amikor kilóg a pumpa a mez zsebéből. Alternatíva lehet a pumpa felszerelése a kulacstartó mellé. Ami a többi szerszámot illeti, az egyre népszerűbb szerszámosláda okos és esztétikus megoldás lehet. Ez azonban inkább rövidebb utakra alkalmas, mivel automatikusan kiszorít egy kulacsot a vázból. Én jelenleg a következő összeállítással közlekedek:
- nyeregtáska - pumpa, zsebkendő, kesztyű, egyéb apróságok. Nem hordok kanócot, mivel habbetéttel van ellátva a belső nélküli rendszerem, és vészhelyzetben ezek is elegendőek lennének a hazajutáshoz.
- mez zsebei - mobiltelefon, pénztárca, kulcsok. Valamint minden élelmiszer és tartalékruha.
Mi a helyzet veled és a te "felszereléseddel"? Szoktál valami különlegeset magaddal vinni az országúti kerékpározásra?