Ásványi olaj vs. DOT fékfolyadék - melyik a jobb?

Ha jól ismered a hidraulikus fékek kínálatát, bizonyára észrevetted, hogy egyes gyártók ásványi olajat, mások pedig fékfolyadékot használnak. Vajon melyik a jobb?

A vita akörül, hogy a DOT fékfolyadék vagy az ásványi olaj jobb-e, körülbelül olyan régi, mint maguk a hidraulikus fékek. Bár léteznek más fékfolyadékok is, a DOT fékfolyadék és az ásványi olaj a legelterjedtebbek.

Érdemes pusztán a hidraulikafolyadék típusa alapján kiválasztani az új fékeket? A válasz egyáltalán nem egyértelmű, és itt is, mint az élet minden más területén, mindegyik típusnak megvannak a pro és kontra oldalai, ezért ebben a cikkben megpróbálom részletesen körüljárni mindkét folyadék jellemzőit, előnyeit és hátrányait.


Mi a szerepe tulajdonképpen a fékfolyadéknak? - egy kis elmélet a kezdéshez

Ha van fogalmad arról, hogyan működnek a hidraulikus fékek, és van némi ismereted az elemi fizikából, akkor tudod, hogy a fékek a mozgási energia súrlódáson keresztüli hővé alakításával lassítanak minket. Maga a fékfolyadék csak egyike azoknak az összetevőknek, amelyek lehetővé teszik a hidraulikus fékrendszerek
Alapjában véve, ha minden előírást és utasítást betartunk, egyik fékfolyadékkal sincs probléma.
hatékony működését. Feladata, hogy a fékkar behúzásával létrehozott nyomáson keresztül továbbítsa az erőt a féknyeregben lévő dugattyúkhoz. Ez azért lehetséges, mert a folyadékok mint olyanok általában összenyomhatatlanok. A fékfolyadékkal szemben nagyon fontos kritérium, hogy képes-e ellenállni a fékezőerők által okozott magas hőmérsékletnek.

De mi történik, ha a fékfolyadék elkezd forrni? Amikor a fékfolyadék elég hőt vesz fel, forrni kezd és elpárolog. Vagyis folyadékból gázzá alakul. Ezáltal megszűnik a fékfolyadék összenyomhatatlan jellege, ami szilárd érzetet ad a fékkarnak, és a fékrendszerben lévő összenyomható gázok miatt a fékkar megpuhul, és akár a markolatig húzható. Érthető módon ez a fék erejének csökkenését okozza, ami mondjuk ki őszintén, nem túl jó hatással lesz a kerékpáros vegetatív idegrendszerére.


Fékfolyadék DOT - az autóipartól a kerékpárokig

A "dot" a leggyakrabban használt fékfolyadék, főként az autóiparban való teljes körű használatának köszönhetően. De hogy ne legyen ilyen egyszerű a helyzet, létezik DOT 3, DOT 4, DOT 5 és DOT 5.1 fékfolyadék. A DOT 5 kivételével (amely szilikonolajokon alapul), kémiailag poliglikol és adalékanyagok keveréke. Mivel azonban a DOT 5-tel a kerékpáros iparban a gyakorlatban nem fogsz találkozni, ebben a cikkben nem részletezem behatóbban, az egyetlen lényeges információ, hogy nem kompatibilis a többi DOT-fékfolyadékkal, és nem használhatod a DOT 3, 4 és 5.1 fékrendszerhez tervezett fékrendszerben, és nem is keverheted velük.

A DOT fékfolyadékokhoz adalékanyagokat adnak: egy kenőanyagot (polietilén vagy poliglikol), amely biztosítja az összes alkatrész zökkenőmentes mozgását, térfogata általában 20-40%, egy vízhajtó oldószert (általában glikoléter), amely meghatározza a forráspontot és a viszkozitást (50-80%), egy kötésmódosítót, amely megakadályozza a gumitömítések "feldagadását", valamint korrózió- és oxidációgátlókat. A különböző "dotok" főként a forráspontértékben térnek el egymástól. Ezzel arányos, hogy minél magasabb a számszerű megnevezés, annál magasabb a forráspont. Maga a "dot" elnevezés az angol "Department of Transportation" - ami a mi Közlekedési Minisztériumunk megfelelője - szóból származik. Mivel elsősorban az autóipar számára tervezett folyadékról van szó, a gyártókat normák és szabványok kötik, biztosítva, hogy a különböző "dot" fokozatú folyadékok gyártótól függetlenül azonos tulajdonságokkal rendelkezzenek.

Tulajdonságok, előnyök és hátrányok

A glikol alapú folyadékok, amelyek közé a DOT fékfolyadékok is tartoznak, higroszkóposak, ami azt jelenti, hogy normál légköri nyomáson évente kb. 2-3%-os sebességgel veszik fel a környezetből a vizet (a levegőben lévő nedvességet). Ez a folyamat természetesen nedvesebb körülmények között és éghajlaton erőteljesebben érvényesül. Így a víz a fékrendszerben lévő fékfolyadékba a fékvezetékek, tömítések és illesztések mikroszkopikus pórusain keresztül jut be. A "dot" víztartalma természetesen kedvezőtlen hatással van, és csökkenti a forráspontját, így csökkentve a fékteljesítményt. Ez a tulajdonság a házi szervizelés szempontjából is hátrányos, hiszen valójában amint a "dot" folyadék flakonját felnyitod, máris megkezdődik a lebomlási folyamat. Ha nem szervizelsz évente nagyszámú féket, akkor semmiképpen sem érdemes nagyobb kiszerelésű "dot" folyadékot vásárolni kedvezőbb áron. A Castrol például azt ajánlja, hogy a fel nem használt "dot" folyadékot 12 hónappal a flakon felbontása után dobd ki.


A dot másik jelentős hátránya a maró és irritáló hatása. A gyakorlatban, ha a "dot" az expanztartályból rácseppen a kerékpárod vázára, az matt foltot hagyhat maga után, érdemes egyszer használatos gumikesztyűt viselni munka közben, és a "dot" szembe jutását mindenképp elkerülni. Mint már említettem, a "dot"-ok legnagyobb előnye a magasabb forráspont, és ezáltal a nagyobb fékerők jobb elviselése a fékteljesítmény negatív befolyásolása nélkül. Az előnyök közé sorolható az is, hogy az adott osztályt bármelyik gyártótól használhatod. A tartósabb tömítések használata közvetve szintén az előnyök közé sorolható. Mivel a DOT fékfolyadék kémiailag agresszívabb, mint az ásványi olaj, a "dot" fékeknél tartósabb anyagból készült tömítéseket használnak, amelyek többek között rugalmasabbak és jobban ellenállnak a hőingadozásoknak, valamint az extra alacsony hőmérsékleteknek. A SRAM még a promóciós anyagaiban is azt állítja, hogy a "dot" féknyeregek dugattyúinak tömítései rugalmasabbak, ami pozitív hatással van a dugattyú féknyeregbe való visszahúzódásának simaságára és sebességére.

SRAM, HOPE, Avid, Hayes, Formula


Ásványolaj - ártatlan olaj, vagy inkább teafőzet?

Az ásványi olaj a DOT fékfolyadék egyfajta ellentéte. Használják egyes autógyártók (pl. LHM a Citroenekben), de hozzá kell tenni, hogy nincsenek egységes szabványok és normák, amelyek garantálnák a gyártónkénti azonos összetételt . A gyakorlatban tehát általában a legésszerűbb olyan ásványi olajat használni, amelyet a fékgyártó saját maga gyárt/használ. Például a Magura Royal blood blue-ja nem igazán jön ki a Shimano fékekkel, amelyekhez a japánok inkább házon belül készítik a piros ásványi olajat.

Az ásványi olaj a "dot"-hoz képest nem vonzza a vizet vagy a levegő nedvességét, és ez az olaj nem is hígítható vízzel, mivel az olaj kisebb sűrűségű. Ez általában azt jelenti, hogy a víz nem kerül a fékrendszerbe, ezért a forráspontja nem csökken idővel, és a fékhatás sem csökken. Ezért ritkábban van szükség a fékrendszer folyadékcseréjére. Másrészt, ha mégis víz kerülne a fékrendszerbe, az a nagyobb relatív súly miatt lekerül a féknyeregbe, ahol a magas hőmérséklet miatt hamar eléri a forráspontot, ami aztán galibát okoz.

Az ásványolaj hidrofób tulajdonsága előnyös a tárolásnál is, ahol a felbontás után nem áll fenn az olaj lebomlásának veszélye. Egy ásványolajos flakont akár évekig is tarthatsz a műhelyben anélkül, hogy az ásványolaj tulajdonságainak minősége jelentősen romlana. Az átlagos kerékpáros számára, aki saját maga szervizeli otthon a fékeket, az ásványi olaj "ártalmatlansága" szintén hatalmas előny, mivel nem marja a felületeket, nem irritálja a bőrt és nem is korrodáló hatású. Ha lefröcskölöd vele a kerékpárod, elvileg semmi olyan komolyabb baj nem történik. A negatívumok közé tartozik a DOT fékfolyadékhoz képest magasabb ára és a különböző gyártók közötti inkompatibilitás.

Ásványi olajat használó márkák: Shimano, Magura, TRP, Tektro

Pár érdekesség - avagy különbségek dot és dot között, olaj és olaj között

A Formula márka DOT 4 fékfolyadékot használ, mivel magasabb a forráspontja, mint az ásványi olajnak, és a "dot" folyadékok közül a legkevésbé higroszkópos osztály." A Formula DOT 4 szállítója a Shell márka. A HOPE az összes fékben DOT 5.1-et használ. A Hayes fékjei kompatibilisek a DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1 fékfolyadékokkal, és gyárilag DOT 4 fékfolyadékkal érkeznek. A Magura 1987 óta használ ásványi olajat a fékeiben, amikor a hidraulikus felnifékekkel piacra kerültek. A Magura a biztonságot és a tartósságot részesíti előnyben, ezért az ásványi olajos utat választja.

A Magura fékekben lévő olaj kék színű, és Royal blood-nak nevezik. Alacsonyabb forráspontja van, mint a Shimano olajnak, és összetételét tekintve a Castrol Vitamol V10 hidraulikaolajon alapul. A Shimano részben azért használja az ásványi olajat, mert annak forráspontja nem változik az idő múlásával, de azért is, mert az ásványi olajat saját maga állítja elő, így abszolút ellenőrzést gyakorol a tulajdonságai felett, és így 100%-ban garantálni tudja a viszkozitást és a forráspontot minden féknél, amely átmegy a kimeneti teszten, így nem kell más beszállítóktól függnie. A Shimano többek között a használati utasításban megtiltja a Shimanótól eltérő ásványi olaj használatát.


Összefoglaló

Lehet, hogy nem értesz velem teljesen egyet, de egy normális felhasználó szemszögéből nézve könnyebbnek tartom az ásványi olajjal való munkát, amely nem károsítja az alkatrészek festett felületeit, ha sikerül egy kicsit kiöntened. Emellett lényegesen tovább tart a fékrendszerben anélkül, hogy elveszítené tulajdonságait, és a megvásárolt flakon tartalma sem romlik az idő múlásával. Másrészt, ha az Alpokban vagy bringaparkokban tekersz, vagy nagyobb súlyod van, és állandóan levegős fékekkel küszködsz, esetleg van egy szervized, ahol nem zavar, ha egy csepp DOT kerül a padlóra, szereted szervizelni a kerékpárodat, és nem okoz gondot, hogy egy szezonban többször is cserélsz fékolajat, akkor a dot fékfolyadék nagyobb hőkapacitása és az ásványi olajhoz képest alacsonyabb ára előnyös lehet számodra.

Az összes előírást és utasítást betartva alapvetően egyik fékfolyadékkal sincs probléma. Az ökölszabály azonban az, hogy soha ne tegyél DOT-folyadékot ásványolajos fékekbe és fordítva. Ennek oka, hogy a DOT folyadék marja a tömítéseket, amelyeket az ásványolajhoz terveztek. Az ásványi olajak gyártócseréje is kérdéses, és kifejezett ajánlás nélkül inkább kerülném, az egyenletes teljesítmény fenntartása érdekében.
Fotó forrása: szerkesztői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up