
Milyen technológiákat hozott 2024 a gravity kerékpárok szegmensében? (1. rész)
Súlynövelés, lengéscsillapítók, elektronikusan állítható felfüggesztés vagy a váz merevségének befolyásolása - nem csak ezt hozta 2024.
A 2024-es év több újítást is hozott. Az első kettő a kerékpár súlyának növelésével, a második a váz és a felfüggesztés viselkedésével kapcsolatos. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy a súly növelése jó ötletnek e bizonyul - vagy ellenkezőleg?
A könnyű kerékpár már nem menő
Amikor még downhilloztam, megesett, hogy a tárcsát tartó hat csavarból hármat eltávolítottunk, hogy súlyt spóroljunk meg. A súlycsökkentő őrült ötletek abszurd méreteket öltöttek a trail, enduro és downhill kerékpárok szegmensében. Abban az időben a legkönnyebb bringa volt a legjobb bringa.Az elmúlt szezonban azonban azt a tendenciát láttuk, hogy a középtengely csövére, a hajtókarok alá súlyokat helyeztek. Nem csak néhány grammot, hanem szélsőséges esetben akár kilónyi plusz súlyt is. Elég extrém dologról van szó.

Elég könnyű megállaptani, hogy honnan jött ez a trend. Az Ebike-ok már egy ideje velünk vannak. Na és találd ki, ki edzett egész télen ebike-on? Az enduro és downhill versenyzők. Mit figyeltek meg ezek a versenyzők? Azt, hogy az ebike egyáltalán nem lassú. Ellenkezőleg, jól tartja a nyomvonalát, jó a tapadása, ezáltal jól kivasalja az egyenetlen utat.
Miben van a különbség? A súlyban és annak eloszlásában. Idén megfigyelhettük, hogy sok világkupa-versenyző felragasztott súlyokkal tekert - és nem is kevéssel. Az így átalakított kerékpárok egyáltalán nem teljesítettek rosszul, sőt, ellenkezőleg, egészen jó helyen végeztek. Úgyhogy azt hiszem, működik a dolog. De miért is?
Súly, súlyelosztás és lendület
Lejtmenetben a pontos irányítás és egyensúlyozás kulcsfontosságú, mivel a pályák gyakran tartalmaznak technikailag kihívást jelentő elemeket, például meredek lejtőket, ugrásokat, éles kanyarokat és durva terepet. A kissé nehezebb vázak segíthetnek ezekben a helyzetekben, mivel a plusz súly többféleképpen befolyásolja a kerékpár kezelhetőségét:1. Csökkentett érzékenység az ütésre
A kissé nehezebb vázak általában jobban elnyelik a kisebb rezgéseket és ütéseket, ami csökkenti a kellemetlen rázkódásokat a sziklás vagy köves terepen. Ez csökkenti a kerékpáros fáradtságát és javítja a kerékpár feletti uralom megtartásának képességét.Fizikai magyarázat: Amikor a kerékpár akadályokba, például sziklákba vagy gyökerekbe ütközik, ütések keletkeznek, amelyek függőleges és vízszintes gyorsulást okoznak. A nehezebb váz nagyobb tehetetlenséget biztosít, ami azt jelenti, hogy ugyanannál az ütközésnél a nehezebb kerékpár általában több energiát nyel el, mielőtt az átkerülne a kerékpárosra.
Csak emlékeztetőül: a legtöbb súlyt a kerékpáros maga képviseli, ugyanazon az akadályon áthaladva nagyjából ugyanolyan erőt fog kifejteni, függetlenül attól, hogy a kerékpár egy kilóval kevesebb vagy több (különösen, ha hozzám hasonlóan 100 kg körül vagy...).
Egy nagyobb tömegű tárgynak Newton első mozgástörvénye szerint nagyobb a tehetetlensége, ezért kisebb bukkanókon kevésbé hajlamos a gyors gyorsulásra vagy lassulásra. Ily módon egy nehezebb kerékpár hatékonyan elnyeli a kellemetlen rezgéseket és ütéseket, ezzel növelve a kényelmet és irányíthatóságot.
F=m*a (erő = tömeg × gyorsulás). Azonos ütközés és nagyobb tömeg esetén az ütközés által okozott gyorsulás kisebb, így a kerékpáros kevesebb ütést érez.

2. Tapadás javítása
A nagyobb súly hozzájárulhat a jobb tapadáshoz, különösen meredek lejtőkön vagy csúszós felületen, ahol a kerekeket szilárdan a talajon kell tartani. A nehezebb váz segíthet stabilan tartani a kerékpárt, és megelőzheti azokat a helyzeteket, amikor a kerékpár kemény bukkanók során lesodródhat az ösvényről.Fizikai magyarázat: A kerékpár tapadása a gumiabroncsok és a felület közötti súrlódástól függ. A súrlódási erő arányos a normálerővel (a kerékpárra ható gravitációs erő). Egy nehezebb kerékpárnak nagyobb a tömege, ami növeli a gumiabroncsokra ható normálerőt. A megnövekedett normálerő ezért javítja a tapadást, ami segít stabilan tartani a kerékpárt, különösen meredek lejtőkön vagy csúszós felületeken.
A nagyobb tömeg nagyobb normálerőt jelent, ami nagyobb súrlódási erőhöz vezet, amely a kerekeket szilárdan a felülettel való érintkezésben tartja.
3. Stabilizálás nagy sebességnél
Egy, az első ponthoz hasonló hatásról van szó, de kétféleképpen nyilvánul meg. Nagy sebességnél a könnyebb kerékpároknál nagyobb "lebegés" vagy elpattanás tapasztalható, különösen a bukkanókon való áthaladáskor. A nehezebb váz nagyobb merevség érzetét kelti a, ami csökkenti a pattogásra vagy a kívánt vonalról való letérésre való hajlamot. Ez nagy előnyt jelenthet, amikor nehéz terepen nagy kihívást jelentő lejtőt kell leküzdeni.Fizikai magyarázat: Nagy sebességnél a tehetetlenség jelentős hatással van a stabilitásra. Egy nehezebb kerékpárnak nagyobb a tehetetlensége, ami azt jelenti, hogy kevésbé lesz érzékeny a hirtelen sebesség- és irányváltozásokra. Ha a kerékpáros durva terepen halad, egy könnyű kerékpár hajlamosabb az akadályokról való lepattogásra, ami a tereppel való kapcsolat elvesztését és potenciálisan az irányítás elvesztését eredményezi. A nehezebb kerékpárnak nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka, ami azt jelenti, hogy hatékonyabban tartja meg a haladási irányt.
A tehetetlenségi nyomaték a tömeggel arányos, és meghatározza, hogy egy tárgy milyen könnyen vagy nehezen változtatja meg a mozgási állapotát. Egy nehezebb kerékpárnak több energiára van szüksége ahhoz, hogy letérjen az eredeti útvonaláról, így nagy sebességnél kisebb valószínűséggel pattog vagy tér le a kívánt vonalvezetésről.
4. Az egyensúly javítása kanyarokban
Éles vagy technikás kanyarokban a nagyobb súly hozzájárulhat az első és hátsó kerekek közötti jobb súlyelosztáshoz. Ez segít megelőzni az első kerék alulkormányzottságát, és jobb kanyarstabilitást biztosít, így a kerékpáros nagyobb sebességet és irányítást tud fenntartani.Fizikai magyarázat: Kanyarodáskor a kerékpárra centripetális erő hat, ami ahhoz szükséges, hogy a kerékpárt az íves pályán tartsa. Ez az erő a tömegtől, a sebességtől és a kanyar sugarától függ. Egy nehezebb kerékpárnak jobb a súlyeloszlása az első és a hátsó kerekek között, ami csökkenti annak a valószínűségét, hogy az egyik kerék "könnyűvé" válik és elveszíti a tapadást. Kanyarodáskor a lehető legnagyobb mértékben szeretnénk lenyomni a kerekeket, ezzel növelve a tapadást, és mindkét kereket egyszerre szeretnénk lenyomni. Így tudjuk igazán élesen elfordítani a kerékpárt.
A nagyobb súly közvetlenül a kerékpár közepe körül jobban elosztja a kerekekre nehezedő nyomást, ami jobb stabilitást eredményez a kanyarokban, és csökkenti annak valószínűségét, hogy elveszítjük a kapcsolatot a felülettel.
5. Még egyszer a stabilitásról
Azáltal, hogy a súlypont közelebb kerül a pedálokhoz, csökken a kerékpárt és a kerékpárosát elfordítani próbáló, bukkanókból származó erők hatása. Azok az erők, amelyek egyébként nagyobb nyomatékkal hatnának a súlypontra, így kisebb erőkaron hatnak.Fizikai magyarázat: A forgatónyomaték a kerékpárra ható olyan erő eredménye, amely a kerékpárt egy adott tengely körül (jelen esetben a kerék és a felület érintkezési pontja körül) forgásba hozza. Amikor egy akadályhoz, például egy sziklához vagy gyökérhez ütközünk, olyan erő hat a kerékre, amely forgási nyomatékot hozhat létre. Ha a tömeg a felülethez közelebb koncentrálódik, ez a nyomaték kisebb. Ez azt jelenti, hogy a kerékpár kevésbé fordul fel vagy nem dől meg olyan gyorsan, és a kerékpáros jobban uralja a kerékpárt.
Bár a súlygyarapodásnak is vannak határai
Természetesen nem ilyen egyszerű a dolog, a koncepciónak megvannak a maga hátrányai is. Míg az alacsonyabb súlypont és a nagyobb lendület javítja a stabilitást és az irányíthatóságot, a megnövekedett súly csökkenti a kerékpár mozgékonyságát, különösen a technikás szakaszokon, vagy amikor gyors irányváltások kívánatosak (nagyon technikás és zárt trail).
A nagyobb súly egyik fő problémája a reakcióidő csökkenése. Egy nehezebb kerékpár több erőt igényel a gyorsításhoz vagy lassításhoz, ami problémás lehet a nehéz technikai szakaszokon vagy meredek emelkedőkön. A csökkent agilitás miatt a kerékpár kevésbé lesz mozgékony a kanyarokban, különösen a szűkebb kanyarokban, ahol gyors reakcióra van szükség.
Egy másik hátrány a versenyző fokozott fáradtsága, mivel a nehezebb kerékpár irányítása több energiát igényel, különösen a hosszabb pályákon. Az emelkedőkön vagy a sík terepen való pedálozás során megnövekedett erőfeszítéssel kell számolni, ami gyorsabb kimerüléshez vezethet.
Vitatott, hogy a kerékpár plusz súlya valóban megéri-e a jobb stabilitást és irányíthatóságot, vagy inkább rontja az általános vezetési élményt. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a súly csak egy tényező, és sok múlik a vezetési stílustól, a tereptől és a kerékpáros preferenciáitól (és a készségtől, van körülbelül millió dolog, amire figyelni kell kerékpározás közben, ami nagy hatással van a vezetésre).
A downhill kerékpározásban a súly hozzáadása a kerékpár vázához forró téma, és ennek megvannak az előnyei és hátrányai.
A nagyobb súly fő előnye a nagyobb stabilitás és az ütések jobb csillapítása, ami segít a versenyzőknek abban, hogy a nehéz terepet nagyobb kontrollal teljesítsék. A pedálok közelében lévő alacsonyabb súlypont csökkenti a fordulási nyomatékot, ami hozzájárul az akadályok, a gyökerek és sziklák okozta ütések kezeléséhez.
Másrészt a megnövekedett súly csökkentheti a kerékpár mozgékonyságát és játékosságát, ami különösen a technikailag kihívást jelentő szakaszokon érezhető. A nehezebb kerékpárok kevésbé lehetnek mozgékonyak a gyors irányváltások során, ami korlátozhatja a kerékpározás élvezetét. Néhány kerékpáros a váz súlyát könnyebb kerekek használatával kompenzálja, ami növeli a kerékpár dinamikáját és játékosságát.
Ez javítja az általános menetérzetet, és gyorsabbá teszi a kerékpárt a kanyarokban vagy technikásabb szakaszokon való manőverezéskor. Magam is tanúsíthatom, hogy az világ versenyeken használt kerékpároknál az a trend, hogy a súly a vázra koncentrálódik, nem pedig a kerekekre.
Összefoglalva - a stabilitás és a játékosság közötti megfelelő egyensúly megtalálása kulcsfontosságú. A nehezebb vázak előnyösek lehetnek a lejtőkön. Könnyű kerekekkel kombinálva lehetővé teszik a pályán való optimális teljesítmény eléréséhez szükséges mozgékonyság és gyors reakcióképesség fenntartását.
A súly hozzáadása azonban csak egy a sok tényező közül, amelyek befolyásolják a vezetést, és végezetül a megnövekedett súlynak a vezetésre gyakorolt hatását mindenki megtapasztalhatja karácsony után...
A következő cikkben megnézünk néhány kütyüt, amelyek a gravity kerékpározás világában is megjelentek.