Milyen technológiákat hozott 2024 a gravity kerékpárok szegmensében? (1. rész)

Milyen technológiákat hozott 2024 a gravity kerékpárok szegmensében? (1. rész)

Súlynövelés, lengéscsillapítók, elektronikusan állítható felfüggesztés vagy a váz merevségének befolyásolása - nem csak ezt hozta 2024.

Egészen a közelmúltig azt hittem, hogy a "high pivot" felfüggesztési rendszerek elterjedésével a kerékpár-technológiában mindent felfedeztek. Persze a finom részleteken még lehet javítani, de van ennél feljebb? Igen - és meglepő módon olyan irányból érkezett az újdonság, amire nem számítottam volna.

A 2024-es év több újítást is hozott. Az első kettő a kerékpár súlyának növelésével, a második a váz és a felfüggesztés viselkedésével kapcsolatos. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy a súly növelése jó ötletnek e bizonyul - vagy ellenkezőleg?


A könnyű kerékpár már nem menő

Amikor még downhilloztam, megesett, hogy a tárcsát tartó hat csavarból hármat eltávolítottunk, hogy súlyt spóroljunk meg. A súlycsökkentő őrült ötletek abszurd méreteket öltöttek a trail, enduro és downhill kerékpárok szegmensében. Abban az időben a legkönnyebb bringa volt a legjobb bringa.

Az elmúlt szezonban azonban azt a tendenciát láttuk, hogy a középtengely csövére, a hajtókarok alá súlyokat helyeztek. Nem csak néhány grammot, hanem szélsőséges esetben akár kilónyi plusz súlyt is. Elég extrém dologról van szó.

gravity kerékpár, mountain bike
Elég könnyű megállaptani, hogy honnan jött ez a trend. Az Ebike-ok már egy ideje velünk vannak. Na és találd ki, ki edzett egész télen ebike-on? Az enduro és downhill versenyzők. Mit figyeltek meg ezek a versenyzők? Azt, hogy az ebike egyáltalán nem lassú. Ellenkezőleg, jól tartja a nyomvonalát, jó a tapadása, ezáltal jól kivasalja az egyenetlen utat.

Miben van a különbség? A súlyban és annak eloszlásában. Idén megfigyelhettük, hogy sok világkupa-versenyző felragasztott súlyokkal tekert - és nem is kevéssel. Az így átalakított kerékpárok egyáltalán nem teljesítettek rosszul, sőt, ellenkezőleg, egészen jó helyen végeztek. Úgyhogy azt hiszem, működik a dolog. De miért is?

Súly, súlyelosztás és lendület

Lejtmenetben a pontos irányítás és egyensúlyozás kulcsfontosságú, mivel a pályák gyakran tartalmaznak technikailag kihívást jelentő elemeket, például meredek lejtőket, ugrásokat, éles kanyarokat és durva terepet. A kissé nehezebb vázak segíthetnek ezekben a helyzetekben, mivel a plusz súly többféleképpen befolyásolja a kerékpár kezelhetőségét:

1. Csökkentett érzékenység az ütésre

A kissé nehezebb vázak általában jobban elnyelik a kisebb rezgéseket és ütéseket, ami csökkenti a kellemetlen rázkódásokat a sziklás vagy köves terepen. Ez csökkenti a kerékpáros fáradtságát és javítja a kerékpár feletti uralom megtartásának képességét.

Fizikai magyarázat: Amikor a kerékpár akadályokba, például sziklákba vagy gyökerekbe ütközik, ütések keletkeznek, amelyek függőleges és vízszintes gyorsulást okoznak. A nehezebb váz nagyobb tehetetlenséget biztosít, ami azt jelenti, hogy ugyanannál az ütközésnél a nehezebb kerékpár általában több energiát nyel el, mielőtt az átkerülne a kerékpárosra.

Csak emlékeztetőül: a legtöbb súlyt a kerékpáros maga képviseli, ugyanazon az akadályon áthaladva nagyjából ugyanolyan erőt fog kifejteni, függetlenül attól, hogy a kerékpár egy kilóval kevesebb vagy több (különösen, ha hozzám hasonlóan 100 kg körül vagy...).

Egy nagyobb tömegű tárgynak Newton első mozgástörvénye szerint nagyobb a tehetetlensége, ezért kisebb bukkanókon kevésbé hajlamos a gyors gyorsulásra vagy lassulásra. Ily módon egy nehezebb kerékpár hatékonyan elnyeli a kellemetlen rezgéseket és ütéseket, ezzel növelve a kényelmet és irányíthatóságot.

F=m*a (erő = tömeg × gyorsulás). Azonos ütközés és nagyobb tömeg esetén az ütközés által okozott gyorsulás kisebb, így a kerékpáros kevesebb ütést érez.

e-bike, kerékpár súlya

2. Tapadás javítása

A nagyobb súly hozzájárulhat a jobb tapadáshoz, különösen meredek lejtőkön vagy csúszós felületen, ahol a kerekeket szilárdan a talajon kell tartani. A nehezebb váz segíthet stabilan tartani a kerékpárt, és megelőzheti azokat a helyzeteket, amikor a kerékpár kemény bukkanók során lesodródhat az ösvényről.

Fizikai magyarázat: A kerékpár tapadása a gumiabroncsok és a felület közötti súrlódástól függ. A súrlódási erő arányos a normálerővel (a kerékpárra ható gravitációs erő). Egy nehezebb kerékpárnak nagyobb a tömege, ami növeli a gumiabroncsokra ható normálerőt. A megnövekedett normálerő ezért javítja a tapadást, ami segít stabilan tartani a kerékpárt, különösen meredek lejtőkön vagy csúszós felületeken.

A nagyobb tömeg nagyobb normálerőt jelent, ami nagyobb súrlódási erőhöz vezet, amely a kerekeket szilárdan a felülettel való érintkezésben tartja.

3. Stabilizálás nagy sebességnél

Egy, az első ponthoz hasonló hatásról van szó, de kétféleképpen nyilvánul meg. Nagy sebességnél a könnyebb kerékpároknál nagyobb "lebegés" vagy elpattanás tapasztalható, különösen a bukkanókon való áthaladáskor. A nehezebb váz nagyobb merevség érzetét kelti a, ami csökkenti a pattogásra vagy a kívánt vonalról való letérésre való hajlamot. Ez nagy előnyt jelenthet, amikor nehéz terepen nagy kihívást jelentő lejtőt kell leküzdeni.

Fizikai magyarázat: Nagy sebességnél a tehetetlenség jelentős hatással van a stabilitásra. Egy nehezebb kerékpárnak nagyobb a tehetetlensége, ami azt jelenti, hogy kevésbé lesz érzékeny a hirtelen sebesség- és irányváltozásokra. Ha a kerékpáros durva terepen halad, egy könnyű kerékpár hajlamosabb az akadályokról való lepattogásra, ami a tereppel való kapcsolat elvesztését és potenciálisan az irányítás elvesztését eredményezi. A nehezebb kerékpárnak nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka, ami azt jelenti, hogy hatékonyabban tartja meg a haladási irányt.

A tehetetlenségi nyomaték a tömeggel arányos, és meghatározza, hogy egy tárgy milyen könnyen vagy nehezen változtatja meg a mozgási állapotát. Egy nehezebb kerékpárnak több energiára van szüksége ahhoz, hogy letérjen az eredeti útvonaláról, így nagy sebességnél kisebb valószínűséggel pattog vagy tér le a kívánt vonalvezetésről.

lefelé, lefelédownhill, downhill

4. Az egyensúly javítása kanyarokban

Éles vagy technikás kanyarokban a nagyobb súly hozzájárulhat az első és hátsó kerekek közötti jobb súlyelosztáshoz. Ez segít megelőzni az első kerék alulkormányzottságát, és jobb kanyarstabilitást biztosít, így a kerékpáros nagyobb sebességet és irányítást tud fenntartani.

Fizikai magyarázat: Kanyarodáskor a kerékpárra centripetális erő hat, ami ahhoz szükséges, hogy a kerékpárt az íves pályán tartsa. Ez az erő a tömegtől, a sebességtől és a kanyar sugarától függ. Egy nehezebb kerékpárnak jobb a súlyeloszlása az első és a hátsó kerekek között, ami csökkenti annak a valószínűségét, hogy az egyik kerék "könnyűvé" válik és elveszíti a tapadást. Kanyarodáskor a lehető legnagyobb mértékben szeretnénk lenyomni a kerekeket, ezzel növelve a tapadást, és mindkét kereket egyszerre szeretnénk lenyomni. Így tudjuk igazán élesen elfordítani a kerékpárt.

A nagyobb súly közvetlenül a kerékpár közepe körül jobban elosztja a kerekekre nehezedő nyomást, ami jobb stabilitást eredményez a kanyarokban, és csökkenti annak valószínűségét, hogy elveszítjük a kapcsolatot a felülettel.

5. Még egyszer a stabilitásról

Azáltal, hogy a súlypont közelebb kerül a pedálokhoz, csökken a kerékpárt és a kerékpárosát elfordítani próbáló, bukkanókból származó erők hatása. Azok az erők, amelyek egyébként nagyobb nyomatékkal hatnának a súlypontra, így kisebb erőkaron hatnak.

Fizikai magyarázat: A forgatónyomaték a kerékpárra ható olyan erő eredménye, amely a kerékpárt egy adott tengely körül (jelen esetben a kerék és a felület érintkezési pontja körül) forgásba hozza. Amikor egy akadályhoz, például egy sziklához vagy gyökérhez ütközünk, olyan erő hat a kerékre, amely forgási nyomatékot hozhat létre. Ha a tömeg a felülethez közelebb koncentrálódik, ez a nyomaték kisebb. Ez azt jelenti, hogy a kerékpár kevésbé fordul fel vagy nem dől meg olyan gyorsan, és a kerékpáros jobban uralja a kerékpárt.


Bár a súlygyarapodásnak is vannak határai

Természetesen nem ilyen egyszerű a dolog, a koncepciónak megvannak a maga hátrányai is. Míg az alacsonyabb súlypont és a nagyobb lendület javítja a stabilitást és az irányíthatóságot, a megnövekedett súly csökkenti a kerékpár mozgékonyságát, különösen a technikás szakaszokon, vagy amikor gyors irányváltások kívánatosak (nagyon technikás és zárt trail).

lejtő, ugrás, lovas az ugrásban
A nagyobb súly egyik fő problémája a reakcióidő csökkenése. Egy nehezebb kerékpár több erőt igényel a gyorsításhoz vagy lassításhoz, ami problémás lehet a nehéz technikai szakaszokon vagy meredek emelkedőkön. A csökkent agilitás miatt a kerékpár kevésbé lesz mozgékony a kanyarokban, különösen a szűkebb kanyarokban, ahol gyors reakcióra van szükség.

Egy másik hátrány a versenyző fokozott fáradtsága, mivel a nehezebb kerékpár irányítása több energiát igényel, különösen a hosszabb pályákon. Az emelkedőkön vagy a sík terepen való pedálozás során megnövekedett erőfeszítéssel kell számolni, ami gyorsabb kimerüléshez vezethet.

Vitatott, hogy a kerékpár plusz súlya valóban megéri-e a jobb stabilitást és irányíthatóságot, vagy inkább rontja az általános vezetési élményt. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a súly csak egy tényező, és sok múlik a vezetési stílustól, a tereptől és a kerékpáros preferenciáitól (és a készségtől, van körülbelül millió dolog, amire figyelni kell kerékpározás közben, ami nagy hatással van a vezetésre).

A downhill kerékpározásban a súly hozzáadása a kerékpár vázához forró téma, és ennek megvannak az előnyei és hátrányai.
A nagyobb súly fő előnye a nagyobb stabilitás és az ütések jobb csillapítása, ami segít a versenyzőknek abban, hogy a nehéz terepet nagyobb kontrollal teljesítsék. A pedálok közelében lévő alacsonyabb súlypont csökkenti a fordulási nyomatékot, ami hozzájárul az akadályok, a gyökerek és sziklák okozta ütések kezeléséhez.

Másrészt a megnövekedett súly csökkentheti a kerékpár mozgékonyságát és játékosságát, ami különösen a technikailag kihívást jelentő szakaszokon érezhető. A nehezebb kerékpárok kevésbé lehetnek mozgékonyak a gyors irányváltások során, ami korlátozhatja a kerékpározás élvezetét. Néhány kerékpáros a váz súlyát könnyebb kerekek használatával kompenzálja, ami növeli a kerékpár dinamikáját és játékosságát.

Ez javítja az általános menetérzetet, és gyorsabbá teszi a kerékpárt a kanyarokban vagy technikásabb szakaszokon való manőverezéskor. Magam is tanúsíthatom, hogy az világ versenyeken használt kerékpároknál az a trend, hogy a súly a vázra koncentrálódik, nem pedig a kerekekre.

Összefoglalva - a stabilitás és a játékosság közötti megfelelő egyensúly megtalálása kulcsfontosságú. A nehezebb vázak előnyösek lehetnek a lejtőkön. Könnyű kerekekkel kombinálva lehetővé teszik a pályán való optimális teljesítmény eléréséhez szükséges mozgékonyság és gyors reakcióképesség fenntartását.

A súly hozzáadása azonban csak egy a sok tényező közül, amelyek befolyásolják a vezetést, és végezetül a megnövekedett súlynak a vezetésre gyakorolt hatását mindenki megtapasztalhatja karácsony után...

A következő cikkben megnézünk néhány kütyüt, amelyek a gravity kerékpározás világában is megjelentek.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up