Tapasztalatok a váltórendszerekkel: amikor a Garbaruk és a Shimano nem kedvelik egymást

Tapasztalatok a váltórendszerekkel: amikor a Garbaruk és a Shimano nem kedvelik egymást

Ebben a cikkben a két váltórendszer lehetséges kombinációit nézzük meg - hogyan működnek együtt, érdemes-e kombinálni őket, és melyik tartomány határeset és kezd problémákat okozni.

2017-ben vettem meg a jelenlegi kerékpáromat. Az első egy lánctányéros rendszerek talán már néhány éve a piacon voltak, de ezek messze meghaladták az anyagi költségvetésemet. Így be kellett érnem egy 2x11-es rendszerrel, ami akkoriban valószínűleg a legelterjedtebb hajtásrendszer volt.

SUP bike setup

Viszlát átdobó

Kezdettől fogva szerettem volna egy lánctányéros rendszert, de azért a 2 lánctányérossal is futottam valamennyit. Igaz visszaemlékszem még a tripla tányérosra is... Szerettem volna megtapasztalni a határaimat a dombokon, illetve hogy elég lenne-e az egy lántényéros hajtómű. Szóval leginkább a nagy tányéron próbáltam hegyet mászni.

Megemlítem, hogy 11-40-es kazettám volt. A határokat hamar megéreztem, gyakran kellett 26-osra ledobnom elöl. Sajnos nekem nincsenek olyan lábaim, mint Mathieu van der Poelnek. Ami a megbízhatóságot illeti, nekem nem volt problémám.

Tátrai túrák dupla váltóvalhegyek, természet

2017 májusának második felében jött el az idő a hajtómű frissítésére és egyben megszabadultam az első váltótól is - egy 34 fogas SLX hajtómű került fel a gépre. Hamar megszoktuk egymást, és elhatároztam, hogy a dupla lánctányéros karokra nem is lesz többé szükségem. A kazetta maradt az eredeti. De néha keményen kellett pedáloznom az emelkedőkön. A legkönnyebb fokozat a 34/40 volt.


A következő frissítés 2018 augusztusában érkezett, kb. 12 ezer kilométer után. Az SLX kazettát lecseréltem egy XTR-re, de még mindig ugyanazzal a fogkiosztással. Miért nem szereltem fel könnyebb fokozatút? Mert Shimano. Akkoriban talán csak a Sunrace kazetták kínáltak nagyobb tartományt, de nem terveztem kísérletezni - volt egy rendszerem, ami tökéletesen váltott.

Amit nem sikerült kitekernem, az is inkább a felület miatt volt, mintsem az emelkedő szöge miatt. Még a 2018-as Horal verseny legendás emelkedője sem okozott gondot vizes körülmények között. Elvégre szeretem a dombokat.

Horal 2018

A tizenkettő több, mint a tizenegy

Amikor a Shimano kijött az XTR 12-es szettel, folyton azt mondogattam magamban, "Ezt akarom." De mivel egy komplett XTR nem kevés pénzbe került volna, vártam egy kicsit, és fokozatosan vásároltam meg az alkatrészeket, hogy a 2020-as szezont már egy új hajtáslánccal kezdhessem. Meg persze azért, hogy ne ürítsem ki teljesen a bankszámlámat.

Biztos vagyok benne, hogy lesznek olyan emelkedők, ahol kihasználom, vagy pedig mindig lesz egy tartalék fokozatom.
Minden egyes új alkatrészre nagyon vártam. XTR-t választottam a kazettához és a fékekhez, ironikus módon a frissítésem legdrágább elemei. Az alsó tartományú kazettát választottam, a 10-45-öst. Eddig úgy is 40-es volt a legnagyobb fogaskerék hátul... Alig vártam, hogy minden felkerüljön a kerékpárra, és a pillanatot, amikor az első túrán kipróbálhatom az új hajtásláncot.

XTR cassettehátsó váltó

Minden alkatrész új lett, a microspline anyától és a 12 sebességes kazettától kezdve a váltón, a lánckerékig, a hajtókarokig, a fékekig és a hátsó váltóig bezárólag. Mit hozott a gyakorlat? Egy olyan hajtásláncot kaptam, amire minden helyzetben számíthattam, az XTR és az XT kombinációja fantasztikusan váltott.

Elsősorban XT és XTR láncokat pörgettem, és az átlagos futásteljesítményem 3000 km körül volt, néha ennél több is. Élveztem a túrákat és a versenyeket. A váltó áttételezése rendben volt, a 45 fogas lánctányér elég volt nekem a hegyekben és a 34/10-es áttételezés is megfelelt az aszfaltos utakhoz.

SUP, alkatrész-összeállítás

Kísérletek a Garbarukkal

2022 júliusában, közel 17 ezer kilométer után eljött a kazettacsere ideje - de a jól bevált Shimano klasszikus helyett egy Garbaruk-ot rendeltem. Ez egy prémium alkatrészekre specializálódott márka. A kazetta 10-52-es fokozatleosztással rendelkezett. A legnagyobb fogaskeréknek különböző színváltozatai vannak, de én maradtam a feketénél. A sárga úgyis lekopna idővel, csak újonnan szép.

És hogy minek nekem ilyen leosztás? Eddig 40-es, aztán 45-ös futott a gépen, most meg 52-eset akarok beletenni? Lehet, hogy nem fogom sokszor kihasználni, de biztos lesz olyan mászás, ahol kipróbálom, vagy ahogy már írtam az előbb, lesz tartalékom.

Garbaruk kazetta

A kazettának kompatibilisnek kell lennie a Shimanoval. Nos, hogy sikerült a kísérlet? Tényleg váltott, de az XTR simább volt, főleg a legkönnyebb fokozaton nem mindig akart a lánc azonnal váltani a kar mozgatása után. De az egész tartomány használható volt, és egy idő után megszoktam az apró pontatlanságokat. Remélhetőleg nem fog problémát okozni több ezer kilométer elteltével sem.

Amíg jól be van állítva (szerncsére van, akire rábízhatom a bringámat szervizelésre), addig bízhatok a hajtásban. Főleg a téliről nyárira való kerékváltás után, mivel a téli kerekeken lévő SLX kazetta 10-51-es, és pont ez az egy fogaskerék-különbség megköveteli a beállítások finomhangolását.

SUP kerékpár, hegyekGlevo a versenyeken

Elégedett voltam, de eljátszottam a gondolattal, hogy kipróbálok egy ovális tányért a garbaruktól. Csak milyen fajta legyen? 34-es, vagy próbáljam meg a 36-ost? Megpróbálom a 36-osat. És így 2023 áprilisától a Garbaruk ovális tányérjával tekerek. Amikor feltettem a fotót a Stravára, kíváncsi voltam, hogy van-e másnak is ilyen, és meddig bírja majd a strapát. Mondják, hogy 4 ezer km-nél többet nem bír ki. Hm, ennyit még egy láncnak is kéne bírnia.

Jelenleg kb 20 ezer km van rajta, két téllel a háta mögött. Eléggé megszoktam az ovális formát, remélem nem csak placebo hatás, de valahogy kellemesebb vele tekerni. Örültem a két plusz fognak, főleg a gyors időmérőkön.

Garbaruk oval 36z

De hogy ne csak dicsekedjünk vele, térjünk rá a hibákra és problémákra. A váltó fokozattartománya már most is határeset. Amíg új a rendszer, addig jól vált, de a hátsó váltóra megadott 10-51-es áttételezési tartomány nem véletlen, főleg ha 36 fogas tányért teszel előre, akkor előbb-utóbb megjelennek a problémák.

Nem mintha gyakran lenne gond, de eljön az idő, amikor nem vált jól. Ráadásul a helyzetet fokoztam azzal, hogy a kazetta legnagyobb fogaskerékének két fogát sikerült kissé elgörbítenem. Nem szoktam trailezni, ezért csak azt tudom elképzelni, hogy valami ág akadt bele.

Jelenleg úgy van beállítva, hogy egész jól vált, kivéve a legnagyobb fogaskereket - a lánc ugyan ráugrik, de nem feszíti a váltót, amikor visszakapcsolok egy nehezebb fokozatba és a lánc belóg egy kicsit. Nem emlékszem pontosan, hogy mikor kezdte ezt csinálni. A váltó szervizelése sem segített.

Mint említettem, a jelenlegi hajtáson kb. 20 ezer kilométer van. Bár a 36/52-es áttételt nem sokat használom, de vannak emelkedők, ahol hasznát veszem. Hálás voltam érte a Horal versenyen.

Hogy miként látom a hajtásom jövőjét? Valószínűleg elkoptatom a jelenlegit és visszatérek a Shimano rendszerre.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up