Bike hack - védőfólia kerékpárra

A fólia használata olcsó és gyors megoldás a váz védelmére minden fajta kerékpár esetében. Hogyan csináljuk?

Ha egy kicsit is komolyabban foglalkozol a kerékpárroddal, valószínűleg már észrevetted a webáruházak kínálatában a kerékpárvázra szánt védőfóliákat. Általánosak a különböző típusú univerzális fóliák, de találhatsz a kerékpármodellhez pontosan illeszkedő típust is. Ez utóbbi esetben az árcédula jelentősen magasabb, ezért mai cikkemben egy olcsóbb megoldást mutatok be, amit otthon is elkészíthetsz.

Mire lesz szükséged?

A felhelyezéshez tisztítószerre, zsírtalanítóra, ollóra és 100 milliméter széles 3M-es védőfóliára. Az én bringámon a fólia már 2 szezont kibírt, ezért ma csak a sérült részek cseréjét fogom bemutatni. A legjobb, ha ezt egy új bringán azonnal a vásárlás után végzed el. A váz tiszta és készen áll a ragasztásra. Egyébként a kerékpárt először rendesen le kell mosni.

A védőfólia vázra ragasztásához szükséges eszközök

Előkészítés

Egy szerelőállvány is hasznos eszköz lesz, mivel esetemben a hátsó kereket kell kiszedni a vázból. A kerékpárt már lemostam, így ezt a lépést kihagyom, és rögtön a régi fólia eltávolításával kezdek. Ez még a nyáron sérült meg, amikor sajnos sikeresen leszakítottam a váltót és eltörtem 4 küllőt. Az autómhoz vezető úton a ferde kerék kilyukasztotta a fóliát a láncvillán.

A régi fólia eltávolításaLeszakított SHIMANO DEORE váltó

A régi sérült fólia eltávolítása után a ferületre fújok egy kis tisztítószert, rajta hagyom és egy ronggyal letörlöm. Ezeken felül lekefélem a szennyeződéseket, hogy a felületet simává tegyem. A védelem ebben az esetben meghozta a gyümölcsét, és szerencsére a fényezés nem sérült meg.

Eltávolított fólia
A fólia a nyeregcsövön kopott leginkább, ahol a szennyeződések általában a legnagyobb mértékben felhalmozódnak.
Ezután egy új védőfóliát kell készíteni. A régi fóliát fogom sablonként használni, és elkezdem a vágást. Lehetne egyszerűen klasszikus téglalapot kivágni, de inkább "beirdalom" a fóliát, hogy az íveken és kanyarokban jobban felfeküdjön. Így jobban illeszkedik a fólia a vázhoz, és elkerülhetem a fólia alatti légbuborékokat. A sarkakat lekerekítem, hogy jobban a helyén maradjon a fólia, és szerintem így esztétikusabb is. Ha már minden készen áll, jöhet a ragasztás. Mielőtt elkezdeném, megtisztítom a területet kerékpárokhoz kifejlesztett zsírtalanítóval.

Ragasztásra kész fóliaRagasztásra kész fólia

Ragasztás

A ragasztás előtt rápróbálom a ragasztás helyére a fóliát a hordozóval együtt, hogy megbizonyosodjak arról, minden illeszkedik. Ezután elkezdem lefejteni a matricát a hordozóról, de nem az egészet, és elkezdem fokozatosan a ragasztást. Ezt addig csinálom, amíg a védőfólia teljesen le nem kerül a hordozóról és a helyére nem kerül a vázon. Ezesetben a ragasztásnál a száraz módszert használtam. Néhányan a nedves módszert használják, ahol vízzel kevert mosószert permeteznek a fólia és a váz közé. Ezután felragasztják a fóliát, amit még finom mozdulatokkal mozgatni lehet, és egy gumi kaparóval elkezdi kinyomni a mosószeres vizet a fólia közepétől a széle felé. Ez a módszer jobb, ha nagyobb fóliadarabokat ragasztunk, például a váz alsó részére.


Tapasztalat

Ez a második szezon, hogy a védőfóliát a bringámra tettem. Tehát megfelelt az elvárásaimnak és kiállta a várható igénybevételeket. Tette a dolgát. A kerékpáromon az alsócsövön, a nyeregcsövön és a hátsó szerkezeten használtam. A hátsó villáknál fóleg azokon a területeken alkalmaztam, ahol a külső közel forog a vázhoz. Egész évben, minden körülmények között tekerek. A kerékpár nem szenvedett hiányt vízben, hóban és sárban. A legkopottabb fólia a nyeregcsövön van, ahol a szennyeződések felhalmozódása a legnagyobb. Itt a fólia lassan elkezd leválni a széleken, így idővel megérik a cserére. A hátsó szerkezet is rendben lett volna, ha nem szakadt volna ki négy küllő a kerékből. Ellenben a vázon találtam olyan sérüléseket, ahol nem alkalmaztam időben a védőfóliát, csak utólag ragasztottam fel. A repülő kövek megteszik a hatásukat, és ezeken a helyeken fólia nélkül sajnos pöttyök formájában lepattog a festék.


A legnehezebben lefóliázható részek a hajtókarok. Ez a terület eléggé kitett és a fólia élettartama emiatt alacsony. Végül a második próbálkozás után feladtam és leszedtem ezeket a fóliákat. A fejcsapágy környékén viszont jól bevált a védelem, hiszen ezeket a pontokat gyakran dörzsölik a bowdenházak. Valamint a váz felső csövére is tettem, arra az esetre, ha véletlenül esés közben átfordulna a kormány.


Remélem, tetszett ez a tipp a bringád védelmére. Ez egy olcsóbb alternatíva, amit otthon is könnyen elkészíthetsz, csak egy kis türelemre és időre lesz szükséged, és az egész nem kerül több pénzbe, mint 4000 Ft. Ha nincs kedved saját magadnak fóliát tervezni, akkor az MTBIKER webáruházban is találsz kész fóliákat, amit csak fel kell ragasztanod.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up