
Az alapoktól: XC, TR, AM, EN, DH - mik a különbségek?
A hegyikerékpározás több szakágra oszlik - a normál erdei/aszfaltos emelkedőktől a rendkívül összetett lejtőkig. Milyen szakágakat ismerünk és hogyan nevezik őket?
Az MTB - mountainbiking vagy hegyi kerékpározás nagy fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben. Egyes szakágak régebbiek, mások néhány évvel ezelőtt még ismeretlenek voltak. Ebben a cikkben szétboncoljuk a szakágakat, és elindítunk egy sorozatot, ezzel segítve a kezdőket a hegyikerékpározásban.
XC: Cross-Country
Ez egy olyan kerékpározási forma, amely főként a hosszabb távokra és a versenyzői teljesítményre összpontosít. A pályákra jellemzőek a gyors sík szakaszok, közepes és meredek emelkedők, a néha technikásabb terep. Alternatívaként gyökeres és sziklás szakaszokon is halad. Ugyanakkor részei lehetnek a kevésbé igényes lejtők, amelyeket egyszerű erdei ösvényekhez lehetne hasonlítani. Megjegyezném, hogy az XC-világbajnoksággal a pályák az utóbbi években sokkal nehezebbé váltak. A profi versenypályák terepviszonyait úgy alakították ki, hogy a versenyzők bemutathassák képességeiket a nagyobb sebességű technikásabb szakaszokon is.
A kerékpárok könnyűek, hogy a versenyzők könnyen és gyorsan pedálozhassanak felfelé. A kerékpárok váza a drágább modelleknél karbonból, míg a megfizethetőbbeknél alumíniumból készülnek. Egy jó minőségű alumíniumváz is nagyon könnyű lehet - ez teszi lehetővé, hogy a kerékpárosok ebben a szakágban hosszú távokat tekerjenek.

Ezek a kerékpárok többnyire 29 colos kerekekkel készülnek, több kulacstartó felszerelési lehetőséggel rendelkeznek (ami a hosszabb távok megtételénél praktikus lehet). A rugózás általában lock-out opcióval rendelkezik, ami jobb hatékonyságot és kényelmet biztosít a kerékpárosnak, amikor felfelé pedálozik.
A Cross-country kerékpárok lehetnek összteleszkóposok és hardtail kialakításúak - azaz fix hátsó szerkezettel. A villa rugóútja és a hátsó rugóstag rugóútja általában 80 és 120 milliméter között mozog. A kerékpárok geometriája hozzájárul a hatékony pedálozáshoz és a kiváló erőátvitelhez. Új trend a hasonló kategóriájú - downcountry - kerékpárok, amelyek egyes esetekben nagyobb rugóúttal, valamint agresszívabb geometriával rendelkeznek a lejtmenethez.

Trail (rövidítve TR)
Az angol trail szó sokszor előfordul az MTB terminológiában. Ez egy kifejezés az erdei ösvényekre, amelyeket hegyikerékpárral teljesítenek. Ezzel kapcsolatos a kerékpárok kategóriájának leírása is.
Ez egy olyan szakág, amelyben a bringázás a gyorsasági és a technikásabb szakaszok kombinációjáról szól, ahol a kerékpáros egyenetlen (többnyire természetes) terepen, például gyökereken és sziklákon is halad. Ezeknek az egyenetlenségeknek a mérete tükröződik a pályák (trailek) nehézségén, amit a térképen szín szerint lehet megkülönböztetni (leggyakrabban a legkönnyebb pálya zölddel, a legnehezebb pedig feketével van jelölve). A nyomvonalak tartalmaznak emelkedőket és lejtőket is. Az ösvényeken kisebb mesterséges elemek, mint például döntött kanyarok és ugrások is találhatók.
A pálya egyenetlenségei miatt a trail kerékpárok nagyobb rugóúttal és agresszívabb kerékpárgeometriával rendelkeznek (a stabilitás érdekében), de ez kiváló teljesítményt biztosít a kerékpárosnak az emelkedőkön is. A trail kerékpárok rugóútja 120 és 150 milliméter között mozog (elöl a rugós villán, hátul pedig a rugóstagon).

A trail kerékpárok általában Lock-olható villával, kulacstartó felfogatással, és bizonyos esetekben rejtett tárolóval is rendelkeznek (például energiaszeletnek vagy belső guminak), de akár a szerszámok (többfunkciós kulcsok) tárolására is van lehetőség.
All Mountain (rövidítve AM)
Az AM szó szerinti fordítása - minden hegy. Ez a besorolás azt jelenti, hogy a sokoldalú kerékpár szinte minden fajta terepen megállja a helyét. A kerékpároknak ez a besorolása kicsit kevésbé ismert, egyfajta átmenetet képeznek a trail és az enduro kerékpárok között (amiről alább még lesz szó).
A bringázás általában nagyobb kihívást jelentő pályákon történik - olyan pályákon, amelyek nehézsége különösen a lejtmenetben mutatkozik meg. Gyakran vannak nehezebb technikai szakaszok, nagyobb bukkanók, de mesterséges elemek is az ösvényeken - döntött kanyarok és különböző típusú ugratók.

Ezek a kerékpárok a nagyobb rugóút tartományba tartoznak, és ez elöl és hátul is 140 és 160 mm között mozog. A geometria egy kicsit agresszívebb, mivel elvárás a nagyobb kihívást jelentő pályákon való lejtőzés. A trail kerékpárokhoz hasonlóan ezek is rendelkeznek lock-outtal, kulacstartó szemekkel és rejtett tároló lehetőséggel.
Enduro (rövidítés: EN)
Az enduro szakág (vigyázat, ne keverjük össze a motorkerékpározás szakágával) körülbelül 2-3 évtizeddel ezelőtt alakult ki. A neve az endurance szóból ered. Ezt a szakágat egy új versenyzési forma hozta létre, ahol a versenyzők lefelé haladnak nagyon nehéz pályákon, majd saját erejükből felfelé kell pedálozniuk. Ez a szakág komoly állóképességet követel meg.
A versenyzők több pályát vagy kört tekernek egymás után, növelve a szakág nehézségét. A pályán komoly kihívást jelentő, nagyméretű természetes akadályok találhatók és néhány esetben mesterséges elemek is. Ezért a kerékpárokat úgy kell megtervezni, hogy bírják a gyors és kemény lejtmenetet, ugyanakkor lehetőséget kell biztosítaniuk az emelkedőn való pedálozásra is, hiszen erről szól ez a szakág.

A kerékpárok 150 és 180 milliméter, illetve egyes esetekben 190 milliméter közötti rugóúttal rendelkeznek. A kerékpárok geometriája a többiekhez képest nagyon agresszív, a kerékpárok nagyobb tengelytávval rendelkeznek, ami hozzájárul a stabilitáshoz. Ezeket a kerékpárokat nagyobb kihívás felfelé tekerni, mivel kemény lejtőkre építették őket.

Downhill (röviden DH)
Ez kimondottan a lejtőzésről szól. Ebben a szakágban csak lefelé vezet a pálya, és a kerékpárosok rendszerint felvonóval jutnak fel a hegytetőre. A pályák általában rendkívül nagy kihívást jelentenek, nagy bukkanókkal, ugratókkal és meredek szakaszokkal. A versenyzők célja, hogy minél gyorsabban, a lehető legrövidebb idő alatt haladjanak lefelé a lejtőn a cél felé.
Ezért a kerékpárokat úgy tervezték, hogy nem a grammokon van a hangsúly, hanem a lehető legjobb teljesítményen az extrém használat során. Ezt segíti a nagyon agresszív geometria, amely nem igazán alkalmas hegyre való mászásra. Ezeknek a kerékpároknak a rugóútja többnyire 200 milliméter.

Ezek voltak a hegyikerékpározás legelterjedtebb kategóriái. A továbbiakban bemutatunk néhány további szakágat, amikről talán még nem is hallottál, de mindenképpen érdemes megemlíteni őket. Ezekben a szakágakban a kerékpárosok használják a kreativitásukat, és fontos a stíluskiemelés.
Freeride (rövidítés: FR)
Ha a downhill arról szól, hogy minél gyorsabban végigmész a pályán, akkor a freeride ennek az ellentéte. Az idő itt lényegtelen. Itt minden arról szól, hogy a versenyző hogyan halad át egy adott pályán, amely főként ugrásokból és lejtőkből áll. Ebben a szakágban a versenyzők stílusát, a trükkök kreativitását, valamint a technikai képességeket (mivel a versenyzők lejtmenetben haladnak) értékelik.
A versenyzők speciálisan átalakított downhill kerékpárokat használnak, hogy a trükköket a lehető legkönnyebbé tegyék, de a kerékpároknak az ugrások becsapódásából származó kemény ütéseket is ki kell bírniuk. A leghíresebb freeride verseny a Red Bull Rampage.

Dirt/slopestyle
Két különböző szakágról van szó. Ha a dirt az ugrásokról és a trükkökről szól, akkor a slopestyle ennek a többszöröse. A dirt vagy dirt jumping a bringázás egy olyan formája, ahol a bringás speciális ugratókat - dirt-öt használ, amelyeknek nagyon meredek az íve, azaz a becsapódási és ugratási pályája. Ez lehetővé teszi a bringás számára, hogy jó magasra repüljön, ahol különböző trükkökben mutatja meg rátermettségét. Legyen az egy hátraszaltó vagy egy 360 fokos pörgetés, a kreativitásnak nincs határa.
A slopestyle egy olyan szakág, amelyet a versenyzők különböző rendezvényeken is bemutatnak, például a Red Bull Joyride-on. A pálya nagy ugratókból, letörésekből, valamint különböző egyéb elemekből áll, amelyek célja, hogy a versenyző magasan a levegőbe szálljon. Ott mutatja be trükkjeit, amelyeket ismét a kivitelezés, a minőség és a kreativitás alapján ítélnek meg.
A dirt bike-ok 26 colos kerekekkel készülnek, 100 mm-es rugóúttal. A kerékpár kisebb, alacsonyabb és a levegőben való gyors fordulékonyságra tervezték. Általában a dirt bike-okon singlespeed, azaz csak egy sebességfokozat található. A váz merev, tehát nem összteleszkópos.

A slopestyle bringák ma már gyakran összteleszkóposak, mindamellett megörizve a hatékonyságot és az agilitást a levegőben.