Rugózási beállítások - a kényelem és az irányíthatóság alapja

Még a legjobb rugós felfüggesztés sem fog jól működni, ha nem végzed el az alapvető beállításokat. Hogyan kell ezt megtenni?

A múltkori cikkben egy kicsit a bringázás előtti alapellenőrzésekkel foglalkoztunk. Most a rugós felfüggesztések alap beállításai következnek.

Fontos a beállítások finom hangolása a súlyunkhoz, a vezetési stílusunkhoz, a hátsó felfüggesztés típusához és személyes preferenciáinkhoz. Érdemes szem előtt tartani, hogy egy új villa, lengéscsillapító vagy egy teljesen új kerékpár esetében ez a folyamatot menet közben is érdemes finomhangolni, ezért egy-egy túrára bátran vigyél magaddal villa pumpát - főleg ha a manapság leggyakrabban használt légrugós rendszerrel rendelkező lengéscsillapítód van.


Megfelelő SAG = alap beállítás

A SAG értékét a légnyomással állítjuk be. Ez tulajdonképpen a rugóstag és a villa merülési mélysége a bringás súlya alatt, anélkül hogy a kerékpárt egyéb hatások érnék. Arra is gondolni kell, hogy egy megpakolt hátizsák vízzel és cuccokkal szintén többletsúlyt jelent, ami a súlyodhoz adódik. A villa és a rugóstag becsúszó szárán található egy gumigyűrű, ami a SAG nagyságát mutatja próba után. Egyes gyártók a SAG-ot közvetlenül a becsúszó szárra rajzolva adják meg, más összteleszkópos kerékpár gyártók pedig a hátsó felfüggesztés SAG értékét a vázra matricázva jelölik.

Ügyelj arra, hogy a tényleges beállítás előtt mindenképpen old fel a LOCK OUT zárat és tiltsd le a kompressziót. Állítsd a kerékpárt egy olyan falhoz, amelynek a próba közben neki támaszkodhatsz. Ezután óvatosan ülj fel a kerékpárra úgy, hogy a felfüggesztés ne mozduljon be jobban, mint ahogy az megtöténik a súlyod alatt. Állj a pedálokra úgy, hogy kezed a kormányon kinyújtva tartod. Ugyanilyen óvatosan szállj le a kerékpárról, és mérd meg a rugóstag és a villa becsúszó szárain, hogy mennyit süllyedtek a súlyod alatt.


A becsúszó szár teljes hosszának 25-30%-a körül kell lennie, ami egy univerzális beállítás. Egyes bringások kisebb SAG-ot preferálnak (különösen a sportosan tekerők), mások kicsit többet. Bringázás közben tartsd szemmel a rugóút kihasználtságát a gumigyűrűk segítségével. Ha agresszív technikai szakaszok vagy esetleg ugratások után is bőven maradt tartalék, próbálj meg egy kis levegőt kiereszteni a rendszerből. Arra azonban ügyelni kell, hogy a villa és a rugóstag ne érkezzen koppanásra. Ez ugyanis fokozatos károsodást jelenthet. Ha úgy tűnik, hogy a rugós felfüggesztés túlságosan süllyed, akkor vagy fújj bele egy kis levegőt vagy kicsit módosítsd a kompressziós beállításokat - persze csak ha a felfüggesztésed rendelkezik ilyen beállítással.


Visszaút - ne hagyjuk rúgni, de azért győzze a csillapítást

A következő beállítás a visszaút csillapítása, azaz milyen gyorsan tér vissza a rugós felfüggesztés az eredeti állapotába. A beállítás nagyban függ a vezetési stílustól és a bringás igényeitől. A gyors beállítás megfelel a kis bukkanókra, különösen nagyobb sebességnél. Nagyobb bukkanókon és például egy gödrön vagy ugratón áthaladva egy ilyen beállítás nagyot rúghat visszafelé, ami kényelmetlen, ezért ilyenkor jobb, ha a lassabb visszarugózást választod. Ha azonban ez visszaút túl lassú, a felfüggesztésnek nem lesz elég ideje reagálni a következő bukkanóra (mivel az még besüllyedt állapotban lesz), ezért nem fogja jól elnyelni az akadályt, és nagyon keménynek fogod érezni. Ezért figyelembe kell venni, hogy milyen terepre mész, és ennek megfelelően kell beállítani a visszaút csillapítását.

A különböző márkájú felfüggesztéseknek különböző beállítási tartományai vannak, különböző számú kattintással, ezért a lengéscsillapítóval együtt kell kipróbálnod, hogy mi illik hozzád és mi illik a kerékpárod hátsó felfüggesztéséhez. Egyes gyártóknál a rugóstag beállító tekerentyűnél + és - jelölés, más gyártóknál pedig nyuszi és teknőc jelölés mutatja a csillapítás gyorsaságát. Tehát logikusan a + vagy nyúl a gyorsabb, a - és teknősbéka a lassabb visszarugózást jelenti. Én a középső beállítást ajánlom, esetleg pár kattintással a gyorsabb állás felé. A rugóstag sebességének és merevségének beállításakor fontos megtalálni az egyensúlyt, hogy a villa és a rugóstag egyformán nyelje el az ütéseket.


Kompresszió beállítások

A kompresszió beállítása - abban az esetben, ha a felfüggesztésnek van ilyen beállítási lehetősége - leginkább a tesztelésről és próbálgatásról szól. Ez egy kicsit bonyolultabb beállítás, több türelmet és helyszíni tesztelést igényel. Ha össze kellene foglalnom, a nagy sebességű kompresszió gondoskodik a nagy sebességű ütközésre adott reakcióról, például amikor sziklákkal teli törmelékes terepen száguldasz lefelé. Ilyenkor a felfüggesztésnek gyorsan kell reagálnia. Az alacsony kompressziót inkább kátyúkon, hullámokon, meredek szakaszokon való áthaladáskor használhatjuk ki.

Ha úgy érzed, hogy a villa túlságosan besüllyed például összetöredezett, gyors terepen, akkor a kompressziót magasabb fokozat felé kell állítani. Alacsony sebességű kompresszió felé kell állítani, ha hullámokon és gördrökön haladsz át. A kompresszióval keményebbre állíthatod a villát vagy a lengéscsillapítót anélkül, hogy levegőt kellene bele fújnod, és így kevésbé érzékennyé teheted a rugózást az apróbb bukkanókon. Tudomány? Ez is leginkább a próbáról és a bringázásról szól, mint szinte minden . Meg kell találni a legjobb ugratókat a környéken és kipróbálni jópár beállítást.

Ezek voltak az alapvető információk a rugós felfüggesztések beállításáról, és remélhetőleg ez a kis cikk segített abban, hogy a bringád a lehető legélvezetesebb terepezést nyújtsa. Sok szerencsét a pályán...
|@@gallery@2393
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up