Az alapoktól: Mit kell beállítani egy hegyi kerékpár megvásárlása után?

Az alapoktól: Mit kell beállítani egy hegyi kerékpár megvásárlása után?

Bármilyen kerékpár megvásárlása egy boldog élet kezdete, de csak akkor, ha a kerékpár megfelelően működik. Hogyan kell beállítani a kerékpárt a vásárlás után?

Ha egy hagyományos üzletben vásárolsz kerékpárt, akkor a képzett szerelők az igényeidhez igazítják az alkatrészeket. De mi a helyzet akkor, ha egy webáruházból rendelsz kerékpárt, vagy ha ajándékba veszed a kerékpárt? Esetleg ha szeretnéd elmélyíteni a tudásodat? Ebben a cikkben elmagyarázzuk a kerékpár alapvető beállításait, hogy megfelelően működjön.

A kerék felpumpálása

A guminyomás

A guminyomás az egyik legfontosabb beállítás a kerékpáron. Annak ellenére, hogy a kerékpár tökéletesen be van állítva, de az adott terepre nem megfelelő a guminyomás, az negatívan hat ki egész kerékpár viselkedésére.

Ha kerékpárt vásárolsz, valószínűleg belsők lesznek a gumikban. Kivételt képeznek ez alól azok a kerékpárok, amelyeket gyárilag azonnal belső nélküli tubeless rendszerrel szerelnek.

A gumiabroncsokban lévő nyomás elsősorban a következő három szempont miatt fontos:

  • Trakció - erőátvitel a gumiabroncsra (hatékony gyorsulás)
  • Kényelem - a kisebb bukkanók elnyelése
  • Tapadás - hogyan tapad a gumiabroncs terepen, például kanyarban
.
A gumiabroncsok nyomása barban és PSI-ben van megadva. A PSI-ben kifejezett nyomás jobban beosztható a skálán, ezért elsősorban a rugóstagok és villák esetében használják. Csak érdekességképpen: 1 bar = 14,5038 PSI.

Aktuális keréknyomás

Mi van, ha túl magas a guminyomás?

A gumiabroncsot nagyon keménynek fogod érezni és pattogni fog, amikor bukkanókon mész át. Ezt egy felfújt labdához hasonlíthatjuk, amely a földön pattog. A gumiabroncs nem tud jól deformálódni a magas nyomás alatt, és ezért nem tudja alakját az egyenetlenségekhez igazítani. Ez olyan érzéssel jár, mintha a külső rosszabbul tapadna. A magas nyomás veszélyes is lehet, ezért mind a felni-, mind a gumiabroncsgyártók megadják a maximális nyomást, amelyet nem szabad túllépni.

Mi van, ha túl alacsony a guminyomás?

Ha a gumiabroncs túl puha, akkor nagyon deformálódik, különösen agresszívabb vezetésnél. Sík úton jó tapadást érezhetsz, de egy gyorsabb, technikásabb szakaszon való haladásnál a gumiabroncs instabil lesz, és akár le is vállhat a felniről. Legrosszabb esetben eleshetsz és sérülést okozhatsz magadnak, más esetben tönkreteszed a felnit. Ha alulfújt felnivel bringázol, nagyobb a valószínűsége, hogy kilyukad a gumi, vagy felütöd a felnit (pl. egy sziklán).

Tubeless gumi Maxxis Assegai

"Hogyan fújjam fel a kerékpáromat?"

Nincsenek általános táblázatok. De általánosságban ajánlott magasabb nyomással kezdeni (mondjuk 2 bar), és fokozatosan, a körülményektől, a kerékpáros súlyától, a gumiabroncs szélességétől és a vezetési stílustól függően csökkenteni (adott esetben növelni) a nyomást.

Ha úgy érzed, hogy a gumi kissé "idegesen" viselkedik, és pattog a bukkanókon, óvatosan engedd le a levegőt. Ha viszont a gumiabroncs nagyon deformálódik, és nem tartja az alakját menet közben, vagy ha véletlenül gyökérnek vagy kőnek ütközöl a felnivel, akkor fújd fel a gumit.

A helyes nyomás kiszámításához ezt a számológépet ajánlom. Lehet, hogy nem ad pontos értéket, de legalább van valami, amiből kiindulhatsz. Általában az első kerékre egy kicsit alacsonyabb nyomást tegyél, mint a hátsó kerékre, mivel az tartja az irányt a pályán.

A rugóstag felfújása

SAG

Ha légrugós villával esetleg rugóstaggal ellátott kerékpárt vásároltál, akkor ezekben az alkatrészekben a nyomást helyesen kell beállítanod. A SAG beállítása fontos.

A SAG a villa vagy a rugóstag besüllyedése a kerékpáros súlya alatt (a kerékpáros és teljes felszerelésének összsúlya). A tényleges beállítás előtt készülj fel, és öltözz fel úgy, mintha normálisan tekernél az erdőben. Vigyél magaddal egy speciálisan a rugóstaghoz és a villához tervezett pumpát, vagy esetleg kérj kölcsön egyet valakitől. Mindenesetre ne próbáld meg felfújni a rugózást hagyományos pumpával vagy kompresszorral.

sag 25%
Néhány pontban bemutatjuk a folyamatot.
  • Keresd meg az o-gyűrűt (gumigyűrűt), amely a rugostag dugattyúrúdján vagy a belső villalábakon van.
  • Húzd a tömítéshez minél közelebb.
  • Ülj a bringára alap helyzetben, természetesen teljes felszereléssel.
  • A rugóstag összenyomódik, de mennyivel? Ezt a fent említett gumikarika fogja megmutatni.
  • Úgy kell leszálnod, hogy ne nyomd erősebben össze a rugózást a gumikarika végett, különben meg kell ismételned a mérést.

O-gyűrű a tümítésnél
TIP: Könnyebb fokozatosan beállítani a SAG-ot. Ha összteleszkópos kerékpárod van, először a rugostagot, majd a villát (esetleg fordítva).

Mekkora SAG legyen? A SAG-ot %-ban mérik. A RockShox gyártó alkatrészeinél előnyben vagyunk, mivel a rugóstagon ill. a villa belső lábainál van egy skála. Ha azonban nem találsz skálát, mérd meg a dugattyúrudat vagy a belső villalábakat, majd számold ki a villa/dugattyú százalékos bemerülését.

A gyártó által megadott értékek

Gyakran előfordul, hogy a gyártó olyan értékeket ad meg (nyomás PSI-ben), amelyeket a súlyodnak megfelelően kell beállítanod. Ezek az adatok leegyszerűsítik az egész SAG-beállítási eljárást, de én mégis azt javaslom, hogy ellenőrizd a SAG-ot, miután a villa/rugóstag felfújása a gyártó által megadott értékekre megtörtént. A gyártó által megadott táblázatokat általában a villa bal lábán, vagy a gyártó weboldalán találod.

sag 25%

A legfontosabb - mennyi százalék az ideális SAG ?

Ha sok a SAG, az azt jelenti, hogy könnyen koppanásig ütheted a villát. Ha viszont kevés, akkor lehet, hogy nem használod ki a rugózásod teljes potenciálját.

Az ideális SAG általában a 20-30%-os tartományban mozog, ismét a vezetési stílustól, valamint a kerékpár típusától függően. Néhány bringás a villánál valamivel alacsonyabb SAG-ot preferál, mint a rugóstagnál.

Fékkar meghúzása

Kormány ergonómia

Ezt a bekezdést biztosan könnyebb lesz értelmezni. A kormányon található karok beállításakor ugyanolyan felelősségteljesen járj el, mint a kerék vagy SAG nyomással.
Ebben az esetben ismét több részre bontjuk a beállítások ismertetését:
  • A kormányon található karok elrendezése
  • A karok dőlésszöge (különösen a fékkaroké, mivel azokat használjuk a leggyakrabban)
  • A kormány magassága
.

Karok elrendezése


A kormányon találhatóak a fék- és váltókarok, a teleszkópos nyeregcsőhöz tartozó kar, illetve a rugostag blokkolását irányító karok. Ha nem szeretnél menet közben azzal bajlódni, hogy nem éred el a váltókart, vagy nem tudod lejtőzéskor leengedni a teleszkópos nyeregcsövet, mert a karja messze van a markolattól, akkor azt javaslom, hogy állíts be mindent úgy, hogy a kormányon minden egyes kart úgy tudj kezelni, hogy közben természetesen fogod a markolatokat. Lehet, hogy eleinte több időbe telik, de a türelmed ebben az esetben kifizetődik.

A kormány ergonómiája jelentős szerepet játszik kerékpározás közben

A karok dőlésszöge

Amikor a fékkarokról van szó, ott a dőlésszög is nagyon fontos. Ha a fékkarok nagyon alacsonyan vagy magasan vannak, a csuklóid fájhatnak. Ezért próbálj arra ügyelni, hogy a fékkaron kinyújtott ujj egy vonalban legyen az alkarral, azaz a csukló ne csavarodjon ki a magas vagy alacsony fékkar miatt.

A kormány magasságának megváltoztatásához el kell távolítani a kormányszárat

Kormánymagasság (stack)

A kormányt a kormányszár alatt található alátétek segítségével emelheted vagy csökkentheted. Minél magasabb, annál hátrébb érzed magad, és fordítva, minél alacsonyabb, annál inkább úgy érzed magad, mintha elöl, azaz a kormány felett lennél. Ebben az esetben a finom változtatásokat javaslom, amelyek némi megszokást és türelmet igényelnek. Nyugodtan változtass csak egy alátétet, hiszen ez a gyakorlatban is érezhető lesz a kerékpározás során. A lejjebb lévő kormány agresszívebb vagy sportosabb érzést adhat, míg a feljebb lévő kormány leginkább a kényelemről és a komfortról szól.

A kormánymagasság a dőlésszöggel is összefügg, ami egy új kerékpáron nem biztos, hogy megfelelően van beállítva. Ezért van a kormány elején egy skála, amely megkönnyíti a dőlésszög beállítását. Javaslom, hogy tartsd magad a skála null vonalához, és ne mozdulj el tőle túlságosan, mivel a kormány szélsőséges dőlése kényelmetlenséget, sőt, akár fájdalmat is okozhat a kerékpározás során (gyakran csuklófájdalmat).

Nyeregmagasság beállítása

Nyereg beállítása - nyeregmagasság, előre/hátra pozíció, nyeregdőlés

Nyergemagasság beállítása

A nyeregmagasság beállításának legegyszerűbb módja, ha felülsz a kerékpárodra, és megpróbálsz a sarkaddal pedálozni. Ebben az esetben a lábadnak majdnem nyújtottnak kell lennie, de a térdeidnek nem szabad teljesen kinyújtva lenniük. Ugyanakkor a medence nem mozoghat egyik oldalról a másikra. A beállításnak számos más módja is létezik, amelyek pontosabbak, de bonyolultabbak.

Az előre/hátra pozíció beállítása

A nyereg előre/hátra helyzetének beállításához egy függőónt használunk. Első lépésként vízszintes helyzetbe állítjuk a hajtókarokat. Mindkét lábunk a pedálokon van. Ezután a függőón kötelét a térdünkhöz helyezzük, a súlynak a pedál tengelyét kell metszenie. Ha a súly nem metszi a pedál tengelyét, mozgassuk el a nyerget előre vagy hátra, és ismételjük meg a mérést.

a nyergen talál egy vonalat az elülső-alsó pozíció beállítására

A nyereg dőlésének beállítása

A nyereg dőlésszögének beállításához javaslom egy vízmérték vagy annak alternatívája, egy okostelefonos alkalmazás használatát. A nyeregnek megközelítőleg vízszintesnek kell lennie. Ha a nyreg csúcsa lefelé mutat, a súly a kezekre nehezedik, így a kezek lesznek megterhelve. Ha a csúcs felfelé mutat, akkor nyomást érezhetsz az érzékeny területeken.

Minden test más, ezért fontos, hogy minden alkatrészt a személyes preferenciáidhoz igazíts. Ami az egyiknek megfelel, az a másiknak nem biztos, hogy megfelel.

Az ülés pozíció azonban nagyon fontos, különösen a nagy teljesítményt igénylő hegyikerékpáros szakágakban, ezért is kínálunk bikefitting szolgáltatást a legpontosabb beállítás elérése érdekében.

A helyes kerékpár beállítás elengedhetetlen

A megfelelően beállított kerékpár kényelmet, élvezetet és boldogan megtett kilométereket jelent. A különbség a helyesen és a helytelenül beállított kerékpár között óriási, míg az előző a kerékpározás élethosszig tartó hobbivá válását jelenti, az utóbbi sajnos csak néhány órányi szenvedést jelent.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up