Az alapoktól: Hogyan válasszunk megfelelő országúti kerekeket és külsőt?

Az alapoktól: Hogyan válasszunk megfelelő országúti kerekeket és külsőt?

Hogyan tájékozódjunk a felnik, kerekek, gumik széles választékában? Alumínium vagy karbon, belsős vagy szingós?

A kerékméret kiválasztása meglehetősen egyszerű az országúti kerékpározáshoz, 28", és elintézve. De itt is érvényes, hogy a megfelelő kerék és gumiválasztás nagyban befolyásolja a kerékpározás érzetét.

Ahogy az lenni szokott, a választék itt is igazán gazdag. Választhatunk különböző anyagok, felni magasság, tengelyék között. Választhatunk, hogy klasszikus belsőt használunk-e, esetleg átállunk belső nélküli rendszerre, vagy a "régi iskola" útját járjuk, és a szingót választjuk. Milyen felszerelés alkalmas egy adott szakághoz?

Egy kis fizika, avagy tényleg ennyire fontos a súly?

Sok kerékpáros biztosan hallotta már életében a "forgó tömeg" bűvös kifejezést. Bontsuk a kerékpár mozgását apró darabokra, hanyagoljuk a tekerést, és koncentráljunk a gyorsulásra. Más az, amikor a kerékpár egy forgó és egy nem forgó része gyorsul. A nem forgó rész (például a váz) esetében csak a csúszó gyorsulásról beszélünk, míg minden, ami forog (beleértve a kerekeket is) a csúszó és a forgó gyorsulás összegével gyorsul.

Igen, a fizikai képletek alapján a forgó tömeg a gyorsulás ellen játszik, kb. 1:2 arányban. De a kérdés az: milyen gyakran gyorsulunk fel országúti kerékpárral?

Ideális példa, ahol a kerekek tömege nem nyom olyan sokat, az időfutam. A versenyző a rajtnál gyorsít, majd tartja a sebességet. Itt segít egy nehezebb hátsó tömör kerék, vagy pontosabban tárcsa - a nagyobb keréksúly egyben nagyobb tehetetlenséget is jelent. Az aerodinamikai hatékonyságról nem is kell beszélnünk. Ezzel szemben az olyan versenyeken, ahol gyakori a gyorsítás és a lassítás (pl. kritérium, hegyi szakaszok), a forgó súly valamivel jelentősebb szerepet játszik.

időfutam, időfutamkorong
Paradox dolog, hogy bár sokat beszélünk a forgó tömegről, a felni profilkialakítása (különösen az első) és annak aerodinamikai tulajdonságai ugyanolyan fontosak. Ha felfelé megyünk, a versenyző súlya is sokat számít. Tehát számos más jelentős tényező is befolyásolja a menetérzetet.

Ha kerékpározás közben nem fékezel és nem gyorsítasz, a könnyű kerekek nem fognak megmenteni. Ugyanakkor persze az sem igaz, hogy nem mindig hasznosak. A végeredmény? Mindenekelőtt az aerodinamikailag hatékony felnikre érdemes figyelni, és nem szabad megfeledkezni a kerékszett merevségéről sem, ami az erőátvitel szempontjából sem elhanyagolható. További képlet nincs, indulhatunk tekerni.

Az alumínium jó alap

A vázakhoz hasonlóan az alumínium jelenti a legkönnyebben hozzáférhető és legelterjedtebb anyagot a keréképítésben. Merev, sokat bír, és nem utolsósorban olcsó. Éppen ezért a legnépszerűbb a hobbikerékpárosok körében. Az alumínium kerekek az esetek 99%-ában alacsony felniprofillal rendelkeznek. Hobbikerékpárosok és amatőr versenyzők egyaránt használják őket - akik általában edzőkerékként használják, és versenyzéskor drágább, karbon alternatívára cserélik. Megfelelő a téli tekerések, edzések során is. A magasabb küllősorszám növeli a merevséget, de a súlyt is.

Alumínium kerekek
Ha már egy kicsit a felnifékről beszélünk, az alumínium felni ismét egy kis előnyt jelent a karbonhoz képest. Ennek oka, hogy még nedves körülmények között és hosszabb lejtőkön is viszonylag állandó fékezési tulajdonságokkal rendelkezik. Így gyakran látni olyan karbon kerekeket, amelyek alumínium fékfelülettel rendelkeznek.

alumínium fékfelülettel rendelkező karbon kerekek

A karbon nem csak könnyedséget biztosít

Ahogy a bevezetőben említettük, a könnyű kerékszett korántsem jelent győzelmet. Ha a magam nevében beszélhetek, 35 mm-es alumíniumról 44 mm-es karbon felnikre váltottam. A végső súlykülönbség elhanyagolható volt. Mindenekelőtt azonban nagyságrenddel nagyobb merevséget kaptam és hatékonyabb energiaátvitelt. Hirtelen elkezdtem állva tekerni a dombokon, ahol a kerékpár reakciója a legjelentősebb. Ha valaki aggódna a szett törékenysége miatt, igaz, hogy a karbon húzza a rövidebbet, de megint csak az FFWD-jeimre hivatkozom, amik már sok mindent láttak, és eddig nem viselik a kopás jeleit.

FFWD
A második dolog (a legalapvetőbb), az aerodinamika. Tekintettel a szénszálak szélesebb körű alakítási lehetőségeire, a kerékgyártók sokkal jobban tudnak vele dolgozni, és aerodinamikailag hatékony felniket alkotni. Az én kerekeim például az LAW Tech rejtélyes marketingjelölést viselik. Tovább lépve, elérkeztünk a következő lényeges információhoz, ez pedig a felni magassága.

A magas felnik szebbek. De vajon jobbak is?

Nem fogom megjátszani magam, időről időre "csorgatom a nyálam" a magas felnivel rendelkező kerekek után, és nyilvánvaló, hogy nem én vagyok az egyetlen. De mint a vázaknál, itt is a megfelelő magasságot kell kiválasztani aszerint, hogy milyen szakágban, versenyen tervezed használni. Ezt a következőképpen általánosíthatjuk:
  • minél magasabb a felni profilja, annál nagyobb a súly (több anyag van a felniben)
  • minél magasabb a felni profilja, annál nagyobb az aerodinamikai hatékonyság (az időfutam felni a legmagasabb)
  • minél magasabb a felni profilja, annál nagyobb az instabilitás oldalszélben (a könnyebb kerékpárosok 50 mm-nél kezdhetik kényelmetlenül érezni magukat)
  • minél magasabb a felni profilja, annál alacsonyabb a menetkomfort (a fent említett oldalszéllel, kanyarodással, gyorsulással kapcsolatban)

...a felni külső szélessége befolyásolja az aerodinamikát, míg a felni belső szélessége a gumikkal együtt befolyásolja a kényelmet és a gördülési ellenállást...
Szóval nyilvánvalóan ha elsősorban hegyekben tekersz, akkor alacsonyabb felni profillal rendelkező kerekeket kell megcéloznod. Ezzel szemben a hobbi kerékpárosoknak a kifejezetten lapos profilú utakhoz az 50-60 mm magas felniket ajánljuk. Én személy szerint az "univerzális" kerekek mellett döntöttem. A 44mm viszonylag kedvező súlyt jelent, relatív keveset rángatja az oldalszél, és kicsit nagyobb aerodinamikai hatékonyságot biztosít, legalábbis a korábbi kerekeimhez képest.

Magas felnik

Modern trendek a profi pelotonban

Egy másik fontos méret, amiről az utóbbi időben sokat "beszélnek" a felni belső szélessége. Ezt általában milliméterben jelölik, amelyet a "C" betű követ. A "C" nélkül a felni külső szélességéről beszélünk. A téma talán az MTB világában népszerűbb, de a szélesebb gumik a World Tour pelotonban is utat találtak maguknak, és a ballonos gumikat leginkább olyan versenyeken láthatjuk, mint a Párizs-Roubaix vagy a kockaköves flamand klasszikusok. Úgy tűnik, ezt ismét a híres aerodinamikának köszönhetjük. Néhány évvel ezelőtt felfedezték, hogy a kissé szélesebb felnik aerodinamikailag hatékonyabbak. Még inkább, ha a megfelelő gumikkal kombinálják.

keskeny abroncsok
A 6 bar nyomású, 21 mm-es "pengén" való kerékpározás napjai szerencsére már régen elmúltak. A fizika világosan megmutatja, és bármilyen paradoxnak is hangzik, egy kissé szélesebb gumiabroncsnak kisebb a gördülési ellenállása. Ráadásul a több levegő nagyobb kényelmet jelent. Ezért manapság a 28 mm körüli szélességű gumiabroncsok a legelterjedtebbek. Általánosságban elmondhatjuk, hogy a felni külső szélessége befolyásolja az aerodinamikát, míg a belső szélesség a gumiabroncsokkal együtt befolyásolja a kényelmet és a gördülési ellenállást. Érdekes a "105-ös szabály". Ez azt mondja ki, hogy a felni külső szélességének legalább 105%-ának kell lennie a gumi szélességének.

felni, köpeny

Szingó vs. belső vs. "tubeless"

Kezdetnek megemlítek egy fontos dolgot - minden külső típushoz speciális felni kell. Kezdjük a legkevésbé elterjedt külső típussal, a szingóval. A legkevésbé elterjedt valószínűleg több okból is. A legjelentősebb talán az, hogy egy átlagos hobbikerékpáros (kezdő) számára a szingó "öngyilkosság". A hagyományos gumikhoz képest némi súlyt spórolhatsz a kerekeken (más felni-konstrukció) és magán a szingó külsőn is.

A magasabb TPI (szálsűrűség per hüvelyk) miatt a szingó jobban gurul, defektállóbb. Ha viszont egyszer kilyukad, akkor elfelejthetsz mindenféle hagyományos ragasztási fajtát - akár a belsőét, akár a kanócos megoldást. Viszont azonnal hozzáteszem, hogy egy defekt esetén a szingós kerékkel még lehet valamennyit gurulni, hiszen nem válik le a külső a feniről. A szervizelésnél a szingó felhelyezése egy kicsit bonyolultabb, mint a hagyományos gumiabroncs hornyokba pattintása. A szingók a tulajdonságaik miatt leginkább az időfutam-versenyzők körében népszerűek, és a profi kerékpársportban még mindig felfedezni őket. Ott egy defektes kerék pillanatok alatt komplett cserélhető.

galuskák
Kezdő kerékpárosoknak biztosan megfelelő választás a belsős rendszer. Súly szempontjából plusz-mínusz ugyanannyi, mint a szingó (a belsős megoldás kissé nehezebb), de a legnagyobb plusz a könnyű javíthatóság. Csak egy ragasztó készletet vagy egy tartalék belső gumit (mindkettőt ajánlom) és egy kis pumpát kell a zsebedben tartanod. A javítás ritkán vesz igénybe néhány percnél többet. Karbantartás szempontjából a belsős rendszer az egyik legkevésbé igényes megoldás, ráadásul elég sokáig tartja a nyomást. Hátrányuk, hogy alacsonyabb nyomáson könnyen előfordulhat defekt vagy a felni "felütése". Sajnos saját tapasztalat.

kerékpár, csövek
Végül a belső nélküli rendszer. A varázslatos, néha már-már túlmarketingelt "tubeless". Nemrég engedtem a csábításnak, és azt kell mondjam, nem bántam meg. A belső nélküli gumik általában lehetővé teszik, hogy alacsonyabb nyomással kerékpározz, ami pozitív hatással van a kényelemre. Nem kell annyira aggódni a defektek miatt - hacsak nem csinálsz egy váltókar méretű lyukat a gumin, a tömítőanyag többnyire elbánik vele. Amit pedig a tömítőanyag nem tud kezelni, azon a kanócok segíthetnek.

A hátránya a meglehetősen nehézkes felszerelés, rendszeresen kell pótolni a tömítőanyagot (különben a kerekek békésen leeresztenek pár órán belül). A súlymániások biztosan nem fogják szeretni a tömítőanyag miatti kissé nagyobb súlyt a kerék kerületén. Viszont ha nem osztrák típusú aszfalton tekersz (ami sima, mint a babapopsi), és szeretsz időről időre "átvágni" rövidítéseken, a belső nélküli gumi biztosan jó választás lesz.

tubeless ready wheels

Mit kell tudni az agyakról és a diókról

Csak könnyedén érintem ezt a témát, mert az én szememben ez nem annyira releváns a hobby országúti kerékpárosok számára. A képlet egyszerű - minél jobb minőségű a kerékagy, annál magasabb az ára. Választhatunk az olcsóbb, de nehezebben beállítható kónuszos csapágyak, vagy az egyre népszerűbb ipari csapágyak közül. A csúcsmodellek kerámiával büszkélkednek, de hogy finoman fogalmazzak, ez messze meghaladja egy kezdő kerékpáros "befektetési vágyát".

Országúti kerékpározásnál nem annyira fontos a dió (más nevén a kazetta test) fogainak száma. Az MTB kerékpárosok inkább az alacsonyabb zárószöget értékelik, amikor gyökereken vagy sziklákon kapaszkodnak felfelé. Röviden - amikor hátrafelé kell tekerniük a hajtókart, hogy ne akadjon el egy egyenetlenségben, majd újra pedálozniuk kell. Minél magasabb a fogak száma a rendszerben, annál hamarabb történik a kapcsolás.

hubok, kerékpár, kerékpározás, kerékpározás alapjai
Inkább az a fontos, hogy olyan kerekeket vagy agyakat válasszunk, amelyek illeszkednek a vázunkhoz. Országúti vázak esetében a kérdés meglehetősen egyszerű - csak legyünk tisztában azzal, hogy gyorskioldós vagy fix/merev tengelyes a vázunk. A gyorskioldós kerekeknél a klasszikus méretek az 5x100 mm-es első tengely és az 5x135 mm-es hátsó tengely (vagy 9x100 mm és 10x135 mm). A fix tengely mérete elöl 12x100 mm, hátul 12x142 mm. A rendszerek azonban a különböző redukcióknak köszönhetően kombinálhatók egymással.

Az, hogy melyik kereket választod, elsősorban attól függ, hogy milyen környezetben kerékpározol. A gumikkal már kicsit bonyolultabb a helyzet, és sokszor nincs más lehetőségünk, mint többet kipróbálni. Remélhetőleg ezekkel a tippekkel kicsit könnyebben megy majd.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up