
Szerviztipp: Belső nélküli szalag helyes felragasztása
Belső nélküli gumik - szeretett és átkozott téma. Előnye a kedvező menettulajdonság, hátránya a bonyolultabb összeszerelés és a rendszer lehetséges szivárgása. A belső nélküli rendszerre való váltás egyik lényeges momentuma a felniszallag beragasztása. Első ránézésre egyszerű feladat, ugyanakkor a folyamat közben több hiba is elkövethető.
Ennek eredményeként ezek az apró hibák a rendszer szivárgását okozhatják, aminek következtében könnyen elveszíthetjük bizalmunkat a belső nélküli kerekekben. Ez a rövid útmutató főleg azoknak lehet hasznos, akik még csak most készülnek megismerni a tubeless világot, hogy elkerüljék a kisebb-nagyobb hibákat, és gyorsan, egyszerűen és megbízhatóan élvezhessék a belső nélküli tekerést.Használhatom a meglévő felnimet belső nélkül?
A legjobb megoldás az UST felnik, amelyekek nincs köllőlyuk. Ezeknél egyáltalán nem kell aggódnod a ragasztás miatt. De még ha vannak lyukak a felniden a küllők számára, akkor sem kell kétségbe esned, és segíthetsz magadon, ha belső nélküli szalaggal leragasztod. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb jelenlegi felső és középkategóriás felni belső nélküli (tehát Tubeless) kompatibilis. A gyártók nem titkolják ezt a funkciót, éppen ellenkezőleg, így a belső nélkül használható felnik nevében olyan szavakat és rövidítéseket találhatunk, mint a Tubeless, Tubeless Ready, TL, TR, TLE és hasonlók. Ha még mindig nem vagy biztos benne, nézd meg a felni keresztmetszetét - ha a profil szélein vízszintes felület vagy akár barázdák találhatók, akkor nagy eséllyel tömlő nélküli gumikkal is gond nélkül működik.

Belső nélküli szalag kiválasztása
Sokféle belső nélküli szalag van a piacon, különböző árkategóriákban. Elmondható, hogy ha ragaszkodunk a bevált gyártók (NoTubes, Caffe Latex, Schwalbe, Joes, DT Swiss stb.) belső nélküli szalagjaihoz, akkor nem hibázunk. Azt javaslom, hogy kerüld a különféle szalagokkal való kísérletezést, amelyeket az alagsorban találsz, és amelyeket nem kifejezetten tubelesshez terveztek. De van egy kivétel – Tesa 4289 nagy teherbírású kötözőszalag. Ezt a Tesa szalagot több tucat felhasználó tesztelte, és a pletykák szerint még a NoTubes szalag is valójában Tesa 4289, csak más logóval nyomtatva. Az eredeti szalagokhoz képest nagy előnye az ára, és ha van egy kis időd és rákeresel a neten, akkor szinte bármilyen szélességben megtalálod. A szélességnél álljunk meg egy pillanatra, mert arra érdemes fokozottan odafigyelni. A megfelelő szalagszélesség kiválasztásakor általános ökölszabály, hogy 2-3 mm-t kell hozzáadni a belső peremszélességhez - ez határozza meg a szalag végső szélességét. Konkrétan 22 mm belső szélességű felnim van és 25 mm szélességű szalagot használtam.Ragasztási eljárás
Mindenekelőtt célszerű ellenőrizni, hogy kéznél van-e minden, amire szükségünk van - megfelelő belső nélküli szalag, zsíroldó, rongydarab, hajszárító vagy hőpisztoly, valamint opcionálisan fogó, szög és egy öngyújtó.
Az első szakaszban ellenőrizni kell, hogy a küllőlyukak furataiban nincs-e éles sorja, amely elszakíthatja a szalagot. Ha sorját találsz, távolítsd el őket sorjázó szerszámmal vagy tűreszelővel. A következő fázisban célszerű a felnit alaposan megtisztítani és zsírtalanítani. Zsírtalanítóként az izopropil-alkohol, rövidítve IPA (ne keverd össze a sör fajtájával, az nem sokat segítene) ami számomra a legjobban bevált. Párolgás után nem hagy zsíros bevonatot, mint a benzin, ugyanakkor nem lép fel agresszívan az alumíniummal vagy a karbonnal szemben.

Zsírtalanítás után következik egy szokatlan lépés - a perem felmelegítése hajszárítóval vagy alacsony hőmérsékletre állított hőpisztollyal. Ezt a lépést nem tanácsos kihagyni, különösen akkor, ha a felnit hideg környezetben tárolták a szalag ragasztása előtt. Felmelegítem a peremet, hogy a ragasztószalag jobb kezdeti tapadást érjen el. Egyszerűen fogalmazva, a szalag jobban tart a meleg peremen, mint a hidegen. Ha egy forró, napsütéses napon a szabadban ragasztod a szalagot, nyugodtan kihagyhatod ezt a lépést.

A szalag ragasztását kb. 15 cm-rel a szelep furata előtt kezdjük, és óvatosan haladunk tovább a szelep furatán, és próbáljuk meg a szalagot a perem széleihez képest középre igazítani. Ragasztáskor feszítsd ki a szalagot és nyomd be az ujjaddal a perem hornyába úgy, hogy a szalag a teljes felületén tapadjon és ne legyenek alatta légbuborékok. Ha először a szalag széleit nyomnánk le, akkor nem kívánt légbuborékok maradnának a horonyban. Ezért ebben a szakaszban ne foglalkozzunk az élekkel, hanem a horonyra koncentráljunk. Amikor elérjük azt a helyet, ahol elkezdtük a ragasztást, továbbhaladunk a szelep számára kialakított lyukon, és a szelep nyílása mögött kb. 15 cm-rel levágjuk a szalagot. Tehát két réteg szalag lesz a szelep körül. Ügyeljünk arra, hogy a levágott vég ne legyen pontosan a küllőlyuk furatának helyén.

Most jön az a szakasz, amikor a szalag széleit megnyomjuk és teljes keresztmetszetében elsimítjuk. Még előtte azonban hajszárítóval felmelegítem a perem körüli szalagot, hogy aktiválja a ragasztót és jobban tapadjon a perem felületére. A szalag simításánál rongy használatát javaslom, az ujjaid értékelni fogják. Ha ebben a szakaszban légbuborékokkal találkozol, semmi sem veszett el, és azt javaslom, hogy próbáld meg a küllőlyukig tolni, ezek kiszabadulnak, és a szalag teljes felületével a peremhez tapad. Különös figyelmet fordítok a szalag széleire és a lezárására. Ha működés közben a tömítőanyag a szalag szélei vagy vége alá kerül, akkor csak idő kérdése, hogy behatoljon a küllőlyuk furatáig, ami a belső nélküli rendszer tömítésének végét jelenti, és a felniragasztás újboli kezdetét.
Az utolsó lépés a szalag átszúrása a szelep helyén. Itt érvényes a köv. mondás: "kétszer mérj és egyszer vágj". Többeknek előfordult, hogy sietve lyukat ütöttek a szalagon, de nem a szelep lyukán, hanem a küllőlyuk nyílásán. Egy ilyen hiba végzetes, és a frissen felvitt szalag letépését és a folyamat elejére való visszatérést jelenti. A szelep furatát többféleképpen is elkészítheted, a legegyszerűbb, ha a keresztet vágsz a szalagra. Nekem személy szerint egy hosszabb ideig tartó megoldás vált be - felmelegített szöggel szúrom át a szalagot, ami biztosítja, hogy a nyíláson ne legyenek éles vágások, így csökkentve a szalag spontán elszakadásának veszélyét. Végül nyomd át a belső nélküli szelepet a kialakított lyukon, rögzítsd anyával a kerékagy oldaláról, és kész.

Ha követted az utasításokat, akkor sikeresen előkészítetted a felniket a belső nélküli gumiabroncs felhelyezésére. A folyamat fárasztónak tűnhet szükségtelen lépésekkel, de néhány plusz percet mindenképp megér, főleg ha azt vesszük, hogy ez lesz a jól működő belső nélküli rendszerünk záloga. A következő lépés a tömítőanyag kiválasztása és a belső nélküli gumi felszerelése.