Honnan származnak a Shimano országúti alkatrészcsalád nevei

Mindannyian ismerjük a Tiagrát, az Ultegrát vagy a Dura-Ace-t. De honnan származnak a Shimano országúti alkatrészcsalád nevei?

1921-es alapítása óta a Shimano márka az egyik legnagyobb óriássá nőtte ki magát, ha kerékpáralkatrészekről van szó. 2022-ben a profi pelotonban a tizennyolc World Tour-csapatból tizenhárom Shimano alkatrészeket használt. De vajon hogyan jutottak ilyen furcsa nevekhez az egyes alkatrészcsaládok, és mi a történelmi kontextusa ezeknek a szetteknek. Ahogy az nálam lenni szokott, elkezdtem guglizni.

Shimano Tourney A070 (2x7)

Ez a szett jelenleg a legalapabb, amivel egy országúti kerékpárt felszerelhetsz (feltéve, hogy kettő véltókart akarsz). Én például egy időben egy Favoritra akartam feldobni, aztán úgy döntöttem, hogy valószínűleg nem lenne jó ötlet. Az 1971-es megalakulásakor a nevét az angol "Tournament" szóból kölcsönözte, ami szabad fordításban párbajnak, versenynek fordítható.


Kezdve az acél alkatrészeket helyettesítő alumíniummal, folytatva a legendás Shimano SIS-en, Shimano Index System-en keresztül (egyébként még mindig azt mondom, hogy az egyik legjobb váltó, amit valaha használtam ) és befejezve a Dual Control karokkal, ez az alkatrészcsalád már néhány évtizede lefedi a kezdő országúti kerékpárosok igényeit. Érdekesség, hogy jelenleg ez az egyetlen váltókar a Shimano családban, amelynél a váltókar belső oldalán lévő karon hüvelykujjal lehet váltani, nem pedig az egész fékkar mozgatásával.


Shimano Claris (2x8)

Az előzővel szemben ez a szett sokkal fiatalabb, sőt valószínűleg a legfiatalabb a Shimano országúti szettek közül, hiszen 2003-ban látott először napvilágot 2200-as néven, és a Claris nevet csak 2013-ban kapta meg. A név az angol "clarity" szóból származik, ami a tiszta és gyönyörű tájat hivatott jelképezni, amin keresztül tekerhetünk a kerékpárral.


Végül is ha a kipufogógázoktól eltekintünk, meggyőződésem, hogy ez a leírás tökéletesen passzol a szlovákiai utakra. A fő előnye minden bizonnyal a széleskörű használhatóság és a megfizethető ár. Dizájn tekintetében sem marad el idősebb testvéreitől, és számos alsó kategóriás országúti kerékpáron megtalálható.


Shimano Sora (2x9)

A "Sora" japánul égboltot jelent. A Shimano ezzel a névvel az "azúrkék ég" alatt való kerékpározás örömét akarta kifejezni és különösen ennek az országúti szettnek az első, 2000-es generációjánál láthattunk finom utalást erre az üzenetre, mivel a név alatt a kék szín szerepel. Ezzel a névvel valószínűleg a nagyközönséget akarták magukhoz csalogatni, és az egészet az is aláhúzza, hogy a 2021-es frissítésben már hagyományos váltókarok is szerepeltek egyenes kormányhoz.


Shimano Tiagra (2x10)

Lassan, de biztosan érünk be az országúti alkatrészcsaládok középső szegmensébe. Bárhogy is próbáltam, nem tudtam lenyomozni a "Tiagra" név eredetét, de számítok rá, hogy valaki még a Google-nél is okosabb lesz. Ez egy olyan szett, amit közepesen haladó kerékpárosoknak szántak a fokozatok ésszerű leosztásával.


Shimano 105 (2x11)

Szerintem sok kerékpárosnak ez az első szettje, hiszen a közelmúltig a maximális fokozatttatartományt kínálta. A jelenlegi kerékpáromon is ez van, és hacsak nem vagy kifejezetten grammmániás, valószínűleg ez a legjobb választás. Jelenleg ez az egyetlen olyan országúti szett, amelyiknek számszerű a jelölése.


Az szett eredetének értelmezései változóak, de engem a 80-as évekkel való párhuzam izgatott, amikor Japánban menőnek számítottak a Levi's 501-es farmerek, amelyek a tartósság és a teljesítmény szimbólumát jelentették. A Shimano ezeket a tulajdonságokat akarta átvinni a termékcsaládjába, a névadás pedig nagyon egyszerű lett, csak meg kellett fordítaniuk a számokat, és voi lá - megszületett a 105. Mivel azonban az alkatrészcsaládok numerikus jelölése a születésük idején általános volt, sokan egyetértenek abban, hogy az egész alkatrészcsalád neve egyszerűen az SL-A 105 váltótól származik. Akárhogy is van, manapság ez az egyik legnépszerűbb szett a hobbikerékpárosok körében - legújabban elektromos, 12 sebességes változatban.


Shimano Ultegra (2x12)

Elérkeztünk ahhoz a két szetthez, ahol talán a legkönnyebb volt a név eredetének keresése, hiszen mindkét esetben angol szavak egyszerű összetételéről van szó. A Shimano Ultegra egy 1976-ban bemutatott szett, a név az ULTimate és az IntEGRAte szavak összetételéből áll, ami teljes, végső integrációként fordítható. Az Ultegra egy anyagilag megfizethető szett, egyszerű halandóknak készült, és őszintén szólva, én valószínűleg nem is szeretnék egy Dura-Ace-t a bringámon, mivel félnék tőle, hogy hova és hogyan támasztom le a bringám. Az Ultegra egyébként sokat átvett az idősebb testvérétől, legutóbb főleg a 12 sebességes rendszert.


Shimano Dura-Ace (2x12)

A Shimano országúti zászlóshajója, amire a legtöbben csak a tévében csorgathatják a nyálukat. A név is megerősíti a célt, a "Dura" az angol Duralumin (alumíniumötvözet), vagy Durable (tartós) és az "Ace", azaz ász - az üzenet tehát egyértelmű, csak a legjobbak használják ezeket az alkatrészeket.


Amikor 1973-ban megjelent a belga Flandria csapat kerékpárjain, a Campagnolo akkori egyetlen riválisát jelentette, kétségtelenül több kerékpáros purista homlokára is ráncot húzott. Az idő folymán a World Tour csapatok leggyakrabban használt országúti felszerelésévé vált. Azt azonban meg kell hagyni, hogy bizonyos alkatrészeknél (például a láncnál) az élettartam egy kicsit a súly rovására ment.


Folytathatnánk a sort más nevekkel, mint például Di2 (Digital Integrated Intelligence), vagy néhány városi szettel, de nem kell rögtön az összes golyót kilőni. Annak értelmezése, hogy melyik szett neve mit jelent, gyakran eltér az emberek között, Az Ultegra például azt jelenti, hogy "szép váltás", a Dura-Ace pedig azt, hogy "nagyon szép váltás". Bármelyik értelmezésnek is hiszel, engem eléggé lenyűgöz az a rengeteg inspiráció, amit az ilyen nevek kitalálásakor fel lehet használni...
Fotó forrása: szerkesztői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up