Az alapoktól: TOP 5 beruházásom az országúti kerékpározásba

Van egy biciklink, bringázunk vele, de idővel úgy érezzük, hogy lépést kéne tenni előre. Mibe érdemes beruházni az országúti kerékpározás terén?

Amikor megvettem az első országúti kerékpáromat, azt mondtam magamnak, hogy ez legalább tíz évig kiszolgál, aztán majd beszerzek egy szép karbon gépet. 3 év elteltével azonban már egy SUP-on ültem. Régen a 23 funkcióval rendelkező Sigmát tartottam a kerékpáros komputerek csúcsának. Eltelt pár év, és hirtelen egy Wahoo figyel a kormányszáron.

Ahogy gyűlnek a kilométerek, az ember tapasztalatokat, preferenciákat szerez. A kerékpáros ipar könnyen és elég gyakran elcsábítja a kerékpárost. A kérdés az marad - mi az, amibe a leginkább érdemes invesztálni?

1. Garmin Varia

Nem hiszem, hogy az első pont bármelyik tapasztalt kerékpárost meglepné. A Varia bevezetése még akkor, amikor egy apró, világítás nélküli dobozka volt, határozott mérföldkő volt a kerékpáros világban. Ez a varázslatos eszköz azóta hosszú utat járt be, és a legújabb verzió még beépített kamerával is rendelkezik. Néhány éve már egy harmadik generációs boldog tulajdonosa vagyok, és igazából ez volt a fő oka annak, hogy GPS készülékbe is beruházzak. Ennek több oka is van:
  • nagyszerű áttekintés a kerékpáros mögötti forgalmi helyzetről - ha kerékpáros komputerrel párosítjuk, a képernyőjén megjelenik a kerékpáros mögötti autók száma, és megbecsülhető a sebességük vagy a távolságuk. Persze a Garmin ebben sem tévedhetetlen (sajnos). Többször előfordult velem, hogy hirtelen megelőzött egy autó, amit nem láttam a kijelzőn. Máskor viszont megőrül, ha valaki a szélárnyékomban teker.
  • nagy fényerő - ha jól emlékszem, a Varia "hatótávolsága" valahol fél kilométer körül van. Azt hiszem, ha valaha valaki véletlenül a saját szemébe világított a radarral, az egy jó darabig elvakult - ez a model valószínűleg felülmúlja a piacon kapható legtöbb lámpát. Pont ezért tekintettel kell lenni a többiekre, ha csoportosan bringáztok, mert ha három órán keresztül villog a szemed előtt egy ilyen, az nem lesz túl kellemes...
  • a sofőrök nagyobb valószínűséggel vesznek észre - és ez valószínűleg minden körülmények között így van. A Varia a villogás intenzitását és módját is változtatja, például aszerint, hogy milyen sebességgel közeledik az autó. Én nem félek a Varia-val még sötétebb színű mezben sem kimenni az országútra. Bár továbbra is fenntartom, hogy a világosabb mezek általában előnyösebbek.

bike sup, garmin varia, mtbiker palack
Az imént egyszerre említettem a radart és a kerékpáros komputert. Ha valakinek túl soknak tűnik a beruházás, a Varia-hoz letölthető egy mobilalkalmazás, és ha van fejhallgatód, akkor a hangjeleket a mobilodon keresztül közvetlenül arra küldheted. De az igazság az, hogy nem kell rögtön egy zászlóshajó készülékbe beruházni - a készülékkel kompatibilis eszközök listája az utóbbi időben elég gyorsan bővült. Ez is a termék népszerűségéről tanúskodik.

2. Szénszálas kerekek

Ha olvastad a jelenlegi kerékpáromról szóló tesztet, akkor valószínűleg tudod, hogy nem tudok betelni a kerekekkel. Mostanában az emberek gyakran kerülnek dilemmába, hogy mechanikus vagy elektromos váltót választjanak. Szubjektív véleményem, hogy inkább spórolok az elektromos váltón, és azt a pénzt inkább minőségi kerekekbe fektetem - és ez nem csak a súlyról szól.

Én például szinte semmit sem spóroltam azzal, hogy kb. 35 mm-es alumínium felnikről 44 mm-es karbon felnikre váltottam. Az álló helyzetben való tekerés közbeni merevség, a kerékpár reakciókészsége és az optimalizált aerodinamikai tulajdonságok azonban olyanok, amire kevés alumínium felni képes. A drágább kerekekhez általában jobb minőségű kerékagyak és csapágyak is társulnak. Ez pedig megtakaríthat némi wattot.

(Egyébként, ha azonos magasságú felnit hasonlítunk össze, akkor a súlymegtakarítás is jelentős a karbon javára.)


3. Nadrág és kesztyű

A "minőségi kerékpáros nadrág" kifejezés bizonyára nem először fordul elő sorozatunkban. A kerékpáros nadrág egy olyan darab, amin nem érdemes spórolni. Tudom, miről beszélek, valamikor régen egy bizonyos üzletlánc rövidnadrágjában tekertem. Hát, amikor évekkel később egyszer felpróbáltam, nem értettem, hogy csináltam.

Persze, ha még csak most kezded a kerékpározást, akkor sem kell rögtön a legdrágább Assos modellbe beruházni - az ilyen rövidnadrágok kényelmét inkább az edzettebbek fogják érezni. Az alapok a megfelelő méret, a jó testre illeszkedés és nem utolsó sorban a bélés lesz. Mindez eléggé egyéni dolog, és néha csak addig kell próbálgatni, amíg el nem jutunk a megfelelő márkához/modellhez...

Sportful Supergiara
De maradjunk a kényelemnél, és térjünk át a következő érintkezési pontra. Ahogyan az út egyenetlenségeit próbáljuk a fenéken betéttel csillapítani, úgy a kezünkön is tompítani kell őket kesztyűvel - legalábbis a hosszabb túrákon. Ha hosszú túrákat tervezel, érdemes vastagabb párnázást keresni.

4. Minőségi optika

A "látva lenni" fejezetet már tárgyaltuk, most térjünk át a "látni" kategóriára. A szemüveg talán egy kissé figyelmen kívül hagyott kiegészítő, a legtöbben azt mondják, hogy a 30 eurós elég. Igen, teszik a dolgukat, és van egy nagy előnyük - amikor elveszted, nem fogsz annyira szomorkodni miatta.

Az évek során több szemüveg is megfordult a kezeim között (nevezetesen HQBC, Alpina, Adidas), és bár ez talán kissé közhelyes, én megmaradtam az Oakley-nál. Egy dolog a szemvédelem, szerintem mind megfelel ennek, különben nem felelnének meg a szabványoknak. De ennél fontosabb a fényvisszaverő funkció hozzáadott értéke (az Oakley-nál ez a Prizm technológia), amit mindig értékelek, amikor az erdőben tekerek.

Népszerűek a fotokromatikus szemüvegek, amelyek magasabb árcédulával rendelkeznek, de kiválóan alkalmazkodnak a váltakozó fényviszonyokhoz. A legjobb példa erre egy Káropátokban tett túrám volt, amikor először közvetlen napsütés ért a mezőkön, aztán később beértem a sötét erdőbe.

HQBC szemüvegOakley szemüveg

5. Lapos kormány

Lehet, hogy egy kis vitát kavarok, de a lapos kormányokat mindenképpen érdemes megemlíteni. Ha már beruházol egy drágább kerékpármodellbe, akkor többnyire már lapos kormányt vagy teljesen integrált cockpit-ot találsz rajta. Ha nem, akkor természetesen külön is megvásárolhatóak. Hogy miért írok erről?

Hosszú távokat szoktam tekerni - a hosszú alatt nagyjából 200-300 km-t értek. Az első országúti kerékpáromon klasszikus kerek kormányom volt, most lapos kormánnyal tekerek. Miután visszaültem a régi gépemre, csupán pár száz métert bírtam ki, és a különbség a kényelemben markáns volt. Annyira markáns, hogy semmi pénzért nem térnék vissza a klasszikus kormányhoz.

Ha az időd nagy részét a karokba kapaszkodva töltöd (vagy a kezed a karok közelében pihen), akkor az ilyen kormányok jelentős plusz kényelmet nyújthatnak számodra. Méghozzá egy nagyon egyszerű okból - jobb súlyelosztás és ezáltal kisebb nyomás a tenyeredben lévő idegekre. Ráadásul az aero kormányok leggyakrabban karbonból készülnek. Ez pedig ruganlmasabb anyagot jelent, ismét nagyobb kényelmet nyújtva.

Lapos kormány
És te mit vennél fel a top 5-be? Egy elektronikus szett? Jobb gumik? Esetleg egy kiválóan szellőző sisakot? Ahogy mondani szokták, ízlések és pofonok
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up