Jobb országúti kerékpárt választunk - amikor megtetszik az országútizás

Mit tanácsolnék, ha jobb országúti vásárlásán töröd a fejed, mit keress, mit válassz, hogy a bringa úgy szolgáljon, ahogy szeretnéd.

Ma megnézzük, mi a helyzet akkor, ha egy jobb felszereléssel rendelkező országúti kerékpárt szeretnénk beszerezni. Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy eldöntötted, versenyezni is fogsz. Elég, ha már megtapasztaltad az első gurulás élményét egy alap országútin, és úgy érzed, eljött az ideje egy komolyabb "vas" beszerzésének.

EuroVelo 6

Elvárások

Jobb, ha előre tisztában vagy azzal, hogy mit vársz el a vásárlástól, ez a későbbiekben segít a választásban. Valaki azért vesz jobb bringát, mert gyorsabb akar lenni a Strava szakaszokon, más azért hajszolja a másodperceket, mert belevágott a versenyzésbe, és az edzésen elsajátított tudást a riválisok legyőzésére szeretné fordítani. Mások egyszerűen csak egy jobb érzésre vágynak egy komolyabb kerékpár nyergében, és még hosszabb túrákat szeretnének bevállalni.

Trnava Cycling League 2020
Az is teljesen rendben van, ha csak egy jobb minőségű, jobban kifinomult terméket szeretnél élvezni, amely nem igényel annyi törődést, pl. az elavult alkatrészek miatt. Ezek mind érthető vásárlási okok, és amelyik a legfontosabb a számodra, az fogja irányítani az adott márka, modell, kialakítás, felszerelés és tartozékok kiválasztását.

A pénteki fagyizótól Trakovice felé
Nyolc részben fogom taglalni a témát, kezdve a kerékpár vásárlásának helyéről, megemlítve a geometriát, anyagot, vázméreteket, alkatrész szetteket, váltókat, kerekeket és féktípusokat. Tehát a fenti sorrendben rámegyünk a részletekre a magasabb minőségre koncentrálva.

Próba, próba, próba

Vásárolhatsz webáruházból vagy boltból, de az igazi ha előtte ellátogatsz egy tesztnapra. Ha az első bringád megvásárlásakor meghallgattad a barátok vagy a kereskedők tanácsait, akkor mostanra naggyából megtanultad mire kell odafigyelned, és most már sokkal jobb és pontosabb elképzelésed van arról, hogy mit szeretnél. Persze nem azt mondom, hogy mostantól további tanácsokra már nem lesz szükséged, ezért is írom ezt a cikket, Te pedig ezért olvasod. Éppen ezért javaslom neked a tesztnapokat, ahol lehetőséged van kipróbálni több gépet, mielőtt új és drágább kerékpárt vásárolsz. Nem kell hosszú órákig ülni a nyeregben ahhoz, hogy lásd, hogyan kezelhető, mennyire merev, hogyan vasalja ki az út hibáit, és elég gyorsan kapsz egy alapvető képet a kínálatról.

MTBIKER Center Test Days
Tesztnapok azonban évente csak néhányszor vannak, ha egyáltalán, és nem minden márkánál. Talán egyszerűbb lehet, ha találsz valakit a környékeden, akinek van egy olyan bringája, mint amilyet keresel, és kölcsönkéred egy körre. Ha ráadásul azonos a méretetek, akkor szerencséd van, de ha nem, akkor semmiképp ne nyúlj bele a beállításaiba az engedélye nélkül, mert a legtöbb ember érzékeny erre. Még ha nem is megfelelően beállított nyeregmagassággal mész, az alap érzést megkapod. Ha pedig nem találsz ilyen pajtást, akkor nem marad más hátra, mint megbízható forrásból származó véleményeket keresni és olvasni.

Dan Pope-pal a Kopanice-ján

Aero, hegyimenő vagy endurance

Ahogy a bevezetőben említettem, nem kell új kerékpárt venned csak azért, mert versenyezni akarsz. Azzal, hogy a kezdeti ismerkedésen túl vagytok, már megismerkedtetek egymással, könnyebb eldönteni, melyik országúti kerékpártípus a megfelelő számodra. Ha a hosszú, kényelmes tekeréseket kedveled, akkor egy endurance jól fog szolgálni, ha viszont dombokon tekersz, akkor az alacsony súly lesz számodra a mérvadó. Ha pedig olyan kerékpáros ligába kezdtél járni, ahol klasszikus útvonalakat tekertek emelkedők nélkül, és szeretnéd megelőzni a riválisaidat, akkor az aero lesz számodra a befutó.


Ha nem érzel nagyobb késztetést egy adott stílus iránt, akkor a legjobbkor veszel új országúti kerékpárt, mivel egyre több márka kínálatában találhatók univerzális országútik, gyakran kombinálva egy hegyimenő és egy aero modell tulajdonságait. Még ha létezik is ez a csoportosítás, a modern klasszikusok manapság már rendelkeznek aero elemekkel, már a középkategóriás modellekben is vannak rejtett bowdenes gépek, másrészt az aero modellek egész kellemes súllyal és elég kényelmes kivitelben érkeznek. Egyébként mikor 5 év után lecseréltem az országútimat, az volt az első dolog, ami leginkább meglepett, hogy a karbon milyen szépen el tudja nyelni a rázkódásokat, de ez a következő bekezdés.

Karbon és megint csak karbon

Lehet az első bringádon elég volt az alumínium váz, most azonban a webáruház kínálatából csak a karbon modellekre állítanám be a szűrőt. Igen, vannak még high-end ALU vázak, a Cannondale CAAD vonala jut rögtön eszembe, de az inkább kivétel. A karbon esetében a helyzet a következő: karbon és karbon között sok lehet a különbség. Például az egyik kerékpár minden úthibára szétráz, a másik gyönyörűen kivasalja az egyenetlenségeket, nem fáj a hátad, nem fáradsz el annyira. Csak azért, mert a váz karbonból készült, nem jelent automatikusan brutális merevséget. A gyártási költség megspórolása esetén fennáll a veszély, hogy a váz közepe oldalra kileng, miközben beletaposol a pedálokba. Jó kérdés, hogyan lehet ennek elejét venni, például a fent említett tesztnapokon, próbákból vagy fórumon leírt véleményekből lehet okosodni.


Méret, ami neked dolgozik

Egy kis tapasztalattal a hátad mögött biztosan jobban fogod kiválasztani a megfelelő méretet, mint a leges legelején. Ha már van némi tapasztalatod egy adott márka egy bizonyos méretével kapcsolatban, akkor abból jó kiindulni. Most is mérettáblázatok segítségével fogsz tájékozódni, néhány márka online konfigurátort is kínál, ahol a lábad vagy a karod hosszát is meg kell adnod.

A legtöbb kerékpárosnak két méret is megfelel, a testarányoktól és magától a kerékpározás követelményeitől függően. Például ha rövidebb lábad van, akkor inkább egy kisebb méretet választasz, és a kormányszárat hosszabbra cseréled, általában ez a versenyzők preferenciája is, a kisebb országúti váz nagyobb esést kínál, az üléspozíció agresszívabb. Egy nagyobb váz viszont kényelmesebb, nyugodtabb lesz az egyenesben.

Bikefitting - Laser széklet
Jó segítség lehet, ha Bikefitting segítségével megméretteted magad, ez pontosabb, mintha otthon csinálnád, ezek az adatok segíthetnek az ideális méret kiválasztásában. Ennek a mérésnek a részeként, ha az MTBIKER-ben csináltatod, általában elbeszélgetünk a vásárlóval a szándékairól, közösen nézzük meg a márkakínálatot. Ezután rajtad múlik, hogy a vásárlás után az új kerékpárodat is beállíttatod-e, nem kell másodszor is mérni, a már meglévő adatokat használjuk fel. Ha csak ez a mérés nem történt olyan régen, hogy az öregedésben összementél.

Stano és valóra vált álma

Szett

Ez a pont lesz valószínűleg a legkönnyebb. Ha az első bringádon egy alap, de márkás szett volt, akkor itt egy emelettel feljebb lépünk. Ajánlom például a Shimano 105 vagy Ultegra alkatrészcsaládot, de az is lehet, hogy megérett az idő az első elektronikus váltóra. A drótnélküli Sram Force már megfizethetőbb, mint a RED szett volt az elején. Egy ilyen magasabb szett több fokozatot, finomabb váltást, jobb és pontosabb működést, némi súlymegtakarítást kínál...

Amit én nem erőltetnék ebben az esetben, az egy felsőbb kategóriás szett, persze gyönyörűen működne és kiváló súlya lenne, de sokkal drágább a fenntartása, arról nem is beszélve, hogy ha valahol "elhasalsz" és új alkatrészt kell venned, akkor jelentős az árugrás. De ha boldoggá akarod tenni magad és a költségvetésed is engedi, akkor miért ne, egyszer élünk.


Fogszám

A kompakt hajtóművek legkisebb alternatívája (50/34) az első bringán remekül fog működni, jó vele megszokni a magas fordulatszámú pedálozást, ezzel kezdenek a juniorok is. Nyugodtan maradj akár ennél az opciónál, ha pörgetősebb típusú vagy. Ha kedved adódik néha versenyezni, akkor én a semi-kompakt hajtóművekhez (52/36) nyúlnék, ha pedig amatőr versenyzésre adod a fejed, akkor nem félnék a "nagyfiús" alternatívától sem, 53-11-es áttétellel.

Versenyzésben ez egy KO kritérium lehet, ha valaki rád akaszkodik, vagy hátszélben sprintelsz, esetleg enyhe lejtmenetben tekersz. Ha a kis lánckerék 39-es fogszáma miatt aggódsz, én például úgy oldottam, hogy vettem egy 32 fogas kazettával szerelt tréningkereket, és ha nagy hegyekbe megyek, akkor kicserélem a kis 39-es lánckereket egy 36-osra. Az ilyen cserénél azonban vigyázni kell, hogy a szett kibírja-e, ezt meg kell nézni a gyártó leírásában, a Shimano nem is említi opcióként, szóval csak saját felelősségre. Extra fejezet az ovális lánckerekek, mert ott még érzékenyebb a váltás.


Valamirevaló kerekek

A váz mellett a kerekeid vannak a legnagyobb hatással arra, hogyan érzed magad a bringádon és milyen a teljesítményed. A középkategóriás kerékpárokon általában olcsó alumínium alternatívákat fogsz találni. Ez azért van, hogy a kerékpár ára ne emelkedjen, illetve azért is, mert sokan a vásárlás után eleve az ízlésüknek megfelelő kerékre cserélik a gyárit. Így néz ki a webáruház karbon kerék kínálata.

Külsős, szingós vagy belső nélküli?

Hosszú ideje versenyzek szingóval. Úgy gondolom, hogy ez a legjobb választás a versenyzéshez. Amit viszont megváltoztattam, hogy beszereztem egy másik pár kereket az edzéshez, külsőkkel. Gravel, belső nélküli, 28mm széles gumikat raktam fel és ennek köszönhetően most már félelem nélkül élvezem a rosszabb utakat, erdei aszfaltot és a töltést is.

A cél, hogy elkerüljem a forgalmat, és egy kicsit változatossá tegyem a ház körüli edzéseimet. Így nem félek olyan helyekre is bemerészkedni, ahová szingón nem mentem volna. Szóval a tanácsom az, ha már többet tekersz, használj 2 pár kereket, egyet a versenyzéshez vagy a vasárnapi túrákhoz, a másikat pedig a téli tekeréshez vagy az ilyen felfedező utakhoz. Ennek megvan az az előnye is, hogy ha az egyik véletlenül valahogy megsérülne, elég egy kátyúra gondolni, akkor sem kell szünetet tartanod a szervíz idejére.

FFWD F6D Carbon kerekek (60mm), DT350 kerékagy, galuska

Csak tárcsafék

Nem csak elméletből írom, mivel pár ezer kilométert már tekertem tárcsafékes országútival, így tisztában vagyok az előnyeivel. Az országútik jövője a tárcsafékben van, egyértelműen jobban fékeznek, engem is meglepett a merevsége, az útütő tengely sokkal erősebb, mint a hagyományos gyorskioldós rendszer. Csak akkor választj hagyományos féket egy ilyen drága középkategóriás bringán, ha valami klassz ajánlatra bukkansz, például 50% kedvezmény egy új bringára. Egyébként én csak tárcsásat vennék. Hacsak nem egy életre veszed bringát, akkor például eladásnál is könnyebben szabadulsz meg egy tárcsástól. A webáruházban a féktípus szerint is könnyen szűrheted a kínálatot.


Ezeket a tanácsokat az alapján írtam, ami nekem bejött. Elfogadom, hogy mindenkinek lehetnek eltérő preferenciái. A másik dolog pedig, hogy magamon is látom, idővel hogyan változik és alakul a vélemény bizonyos dolgokkal kapcsolatban.
Fotó forrása: szerzői archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up