
Az alapoktól: Milyen kisebb és nagyobb botlásokat érdemes elkerülni az országúti kerékpározásban?
Néhány apróság bizonyára ráncokat okoz majd a „befutott” országúti kerékpárosok homlokán. Hogyan illeszkedjünk be jobban?
Némelyik hibával teljesen felesleges foglalkozni, míg némelyiket érdemes mindenképp elkerülni. Néhányat magunknak kell felismernünk, másokra a tapasztaltabb kerékpárosok mutathatnak rá.Biciklis divat: avagy mit vegyünk fel és mit ne
Néhány dolgot érdemes megjegyezni, és néhány íratlan szabályt érdemes betartani. Természetesen jobb nyitott szemmel járni.Talán a legalapvetőbb öltözködési hiba a kerékpáros rövidnadrág alatti alsónemű. Alázatosan bevallom, azokhoz tartozom, akik az elején elkövették ezt a hibát. Csak idővel jöttem rá, hogy a jól illeszkedő nadrág és a jó minőségű bélés elengedhetetlen. Miért fontos a jó illeszkedés? Ha a nadrág nem illeszkedik tökéletesen a testhez és súrlódás keletkezik, az kellemetlen dörzsölődéshez vezethet. Az alsónemű viselése még tovább növeli ezt a súrlódást.
Rövid túrákon ez kezelhető, de néhány óra nyeregben eltöltött idő után ez nagyon kényelmetlenné válik. Azt hiszem, a rossz nedvességelvezetésről nem is kell beszélnünk. Tehát béléssel és alsónemű nélkül!

Íratlan szabály a rövidnadrág színe. Míg régen a fekete rövidnadrág volt az aranyszabály, manapság egyre merészebb színeket látunk - ez valószínűleg elsősorban a gravelosoknak köszönhető. Ami azonban még mindig él, az a fehér szín kerülése. Hacsak nem vagy világbajnok. A fehér szín ugyanis egy kicsit többet emel ki a kelleténél...

A fekete színű rövidnadrágnak van még egy előnye. Párosíthatod bármilyen színű mezzel, soha senki nem fog megvádolni azzal, hogy papagájnak öltözöl. Én személy szerint szeretem, ha a kerékpáros ruházatom színe harmonizál a kerékpár vázával vagy más alkatrészével. Ebben megint csak mi, fekete kerékpár tulajdonosok vagyunk egy kicsit előnyben.
Ha kényelmes betétet találsz, akkor még a legkeményebb versenynyereg is bőséges kényelmet garantál.Az utóbbi időben talán a zoknik a legtöbbet emlegetett ruhadarabok. Olyannyira, hogy a téli szünet óta az UCI minden olyan kerékpárost megbüntet, aki nem felel meg az előírásoknak. Szerencsére nekünk, egyszerű halandóknak nem kell aggódnunk a büntetések miatt. Az arany középút szabálya azonban továbbra is érvényes. Ha bokazokniban vagy magas zokniban mész tekerni, lehet, hogy kiérdemelsz néhány csúnya pillantást a "klasszisoktól".
Én személy szerint inkább a középhosszú zoknit választom, kb. 1/3 vádliig. Zokni nélkül ne tekerj, az csak triatlonba való! Kivétel lehet, ha Shimano szandál mellett döntenél...

Nyikorgás, kattogás és egyéb idegesítő zörejek
A kerékpár szervizelését nem szabad elhanyagolni, és nem csak azért, hogy mit fognak a hátad mögött gondolni a többiek egy nyikorgó lánc hallatán. Erről is született már írás, úgyhogy ezt most nem készülök kivesézni. A kezdő kerékpárosok ismertetőjele a hajtómű fogaskerekének olajos lenyomata a vádlin. A "ügyesebbeknek" a karjukra is kerül hasonló "tetoválás", miközben a pincéből pakolják ki a biciklit, vagy amikor a tetőcsomagtartóra pakolják fel a bringát. Ez nem egy óriási baki - főleg ha nem viselsz valami szép, világos zoknit.
Technikai oldaláról nézve hibának számít a lánc keresztezése a fogaskerekeken. A modern korban az egy soros MTB hajtóműveknél ez nem olyan komoly probléma, de persze ott is szenved a lánc. Viszont ha megtanulsz az országútival megfelelően váltani, terhelés alatt kímélni a láncot és elkerülni a felesleges láncátdobást, akkor ezt később igazán hosszú élettartammal hálálják meg az alkatrészeid. Ha pedig már az elejétől kezdve a teljesítményre hegyezed a hangsúlyt, akkor vigyázz - a nem megfelelő lánckeresztezéssel veszíthetsz pár wattot

Más módon is veszíthetsz wattot. Ezek közé tartozik például a rossz üléspozíció. Cepo már elég sok tartalmat gyártott ezzel kapcsolatban, így csak röviden összefoglalom a legfontosabbakat. Túl magasra állított nyerg - fájni fognak a combizmaid. Túl alacsony nyereg - túlságosan megterhelt térd. A nyeregnek vízszintes pozícióban kéne lennie beállítva, az enyhe előredőlés (vagy legalábbis régebben az volt) az időfutamgépekre jellemző, a nyereg csúcsának felfelé állítása esetén a fenék pedig hátrafelé csúszik. A nyereg elölre-hátra tolásával szintén megváltoztathatod az üléspozíciódat. Ezért jobb, ha minden nagyobb beavatkozást bikefittingen végzel el.
Maradjunk továbbra is a nyeregnél. Ha nem csak az országúti kerékpározást kezded épp, hanem úgy általában magát a kerékpározást, akkor könnyen kísértésbe eshetsz, hogy valami kényelmes, puha nyerget vegyél. Itt azonban érdemes visszatérni az első bekezdéshez és a minőségi nadrág kiválasztásához. Ha találsz egy kényelmes betétet, még a legkeményebb versenynyereg is garantáltan kényelmes lesz. Plusz az erőátvitel is megmarad...

És végül - ne felejtsd el időnként megtisztítani a bringádat. Végül is, magától Albert Einsteintől hallottam, hogy azt mondta: "Egy tiszta kerékpár, gyors kerékpár!"
Kerékpározzunk megfelelően
A technika és a vezetési stílus talán nem olyan lényeges az országúti kerékpározásban, mint a hegyi kerékpározásban. De bizonyos esetekben ezekből kifolyólag akár veszélyes helyzetbe is keülhetünk. A klasszikus hibák közé tartozik a rossz kanyarbejárati sebesség és a helytelen vonalválasztás.A forgalomban érdemes egy egyszerű mottót fejben tartani: "Amit nem látsz be, ott óvatosan közlekedsz".Ami a sebességet illeti, erre különösen oda kell figyelni. Még egy ismert kanyar is megváltoztathatja a jellegét - elég egy hirtelen időjárásváltozás, szennyeződés az úttesten, vagy épp egy szembejövő autó, ami kizökkenti az kerékpárost. Ezért az első és nagyon fontos dolog, hogy jól becsüljük meg a sebességet, hogy időben reagálni tudjunk.

A második dolog a megfelelő fékezés. Biztos vagyok benne, hogy már gyerekként is a legtöbben rájöttetek, hogy ha erősebben húzzátok a hátsó féket, akkor a bringa csúszni kezd. Ezzel szemben az első féknél ez egy csúnya szaltót jelenthet a kormány felett. Logikusan tehát ez azt jelenti, hogy mindkét fékkel egyszerre kell fékezni, méghozzá egy bizonyos rendszerrel. Soha ne fékezz folyamatosan, különben "megsülnek" a fékek - finom réteg képződik a fékpofa felületén, és gyorsan lecsökken a fékhatás.
És hogy mikor kell fékezni? Mindenképpen a kanyar előtt. Tapasztalatból tudom, hogy a kanyarban fékezés egy kicsit "harakiri", és nedves úton könnyen kicsúszáshoz vezethet.

A megfelelő kanyartechnikán is lehet dolgozni. A külső láb növeli a gumikra gyakorolt nyomást, és ez jobb tapadást biztosít. Ezért kell kinyújtani. Ezzel szemben a belső lábat finoman kifelé kell hajlítani. Ez a pedálpozíció egy másik előnnyel is jár - nem éri el a pedálod alsó része az aszfaltot. Ami a lejtmenetet illeti, választhatunk, hogy a karoknál markoljuk a kormányt vagy lentebb az kormány ívén.
Én személy szerint úgy szoktam lefelé haladni, hogy a kezem az íveken van. A súlypont alacsonyabb, a kanyarodás természetesebb. A vonalvezetés megválasztásakor a forgalomban egy egyszerű mottót kell észben tartani: "Amit nem látsz be, ott óvatosan közlekedsz." A hétköznapok ugyanis nem a versenyről szólnak, ezér nincsenek lezárt utak, ebből kifolyólag a biztonság a legfontosabb.

A vezetési stratégiára csak röviden térek ki, mert az alapszabály egyszerű - ne használd el az öszes energiád a rajt után. Ugyanez igaz, bármilyen sportban is versenyzel. Ha nem tartasz bemelegítést indulás előtt, akkor nem árt, ha az első néhány kilométert kényelmes tempóban teszed meg, kicsit bemelegíted az izmaidat, majd elkezded növelni a teljesítményed. Már csak pszichológiai szempontból is kellemesebb egyre növekvő tempóban hazaérni, mint a rajtnál "ellaposodni", majd az utolsó kilométereken már csak hullaként átesni a cévonalon.
De mi a legnagyobb hiba az összes közül? Természetesen az, ha nem ülsz kerékpárra. Igaz, mindenkinek más az időbeosztása. Valaki öt órát megy tekerni, másnak csak egy óra mozgásra van szüksége. A lényeg mindig a nyeregben eltöltött pillanatokon van, élvezzük hát ki őket!