A 29 hüvelyk már kevés?

A 29-es méret a hegyikerékpározásban már bevált szabvány. Lehetséges, hogy idővel a helyzet megváltozik, és a nagyobb méret hozhat valamilyen előnyt?

Úgy tűnt, hogy a kerékátmérővel kapcsolatos viták végleg lezárultak. A 29"-os kerékpárok alap méretűnek számítanak, a 27,5"-osak a technikásabb szakágakhoz passzolnak (illetve ott van még a mullet, a kerekek átmérőjének kombinációja), és persze országúti és gravel modellek, amelyek alapvetően 29"-osok, csak vékonyabb gumikon. Egy nemrég készült fotó azonban ismét felpezsdítette a témát, és ismét vitára adott okot a rajongóknak - "szükséges-e egyáltalán, és melyik a jobb".

Mielőtt megnéznénk a fotót, hozzáteszem, hogy más kerékméretek is használatban vannak világszerte, de itt most elsősorban a kis sorozatokban előállított "garázsgyártmányokról" van szó. Példa erre a Dirtysixer márka, amely már régóta kínál 36 colos kerékpárokat. Nem meglepő, hogy leginkább a kosárlabdázók körében népszerű ez a méret. A képen az NBA legenda Shaquille O'Neal látható, akinél a 36"-os méret tulajdonképpen teljesen normálisnak tűnik.


Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a 36 hüvelyk az egyszerű halandóknak elég nagy falat. A 29" és a 36" között igen nagy a szakadék, épp ezért a 32-es szám az, ami felkeltette a figyelmünket. Ismét a márka Instagramjára hivatkozom, de mi a fontosabb? Nos, a Maxxis Aspen külső gumik 32x2.4-es méretben.

A lényeg az, hogy ha egy olyan márka, mint a Maxxis ilyesmit gyártásba tesz, valószínűleg többről van szó, mint a kosarasoknak vagy egy vékony rétegnek szánt termékről Gondolkodjunk együtt egy kicsit az új dimenzióban rejlő valós lehetőségekről, és hogy vajon fel kell-e készülnünk egy új kerékpáros forradalomra...


Szinte egy másik világegyetem

Mielőtt belevágnánk az elmélkedésekbe, felelevenítem a legutóbbi nagy átállásomat, ami egy 26 colos kerékpárról egy 29-esre való átállás volt. Őszintén szólva, 2010-ig fel sem merült bennem, hogy egy bevált klasszikusnál jobb is létezhet. Csak utólag kérdezem meg magamtól: "Hogy is tudtam ilyen bringát vezetni?"

Aztán jött Gary Fisher, és amikor bevezette a 29 colos kerékpárt, egy és csakis egy ok miatt gondolkoztam el rajta - és ez a magasságom volt. Mostanáig emlékszem az első gurulásra és az érzésekre. Kicsit lustább volt induláskor, kevésbé agilis, de a kerekek alatt a bukkanók szó szerint eltűntek... Egy csoda. Mindezt három hüvelyk különbség tette lehetővé.

Imro 2011, 29 colos kerekek
Alig néhány tekerés után a 26"-os méret olyan volt, mint egy gyerekkerékpár. Fokozatosan finomítottak a geometrián, széles kormányok jöttek, jobb anyagok kerültek bele, és lényegében minden negatívumot kiküszöböltek. Hogy innen hogyan tovább, azt mindannyian jól tudjuk. A technikai szakágakban minden egy kicsit tovább tartott, aztán érkezett a 29"-es "downhill gépek" boomja, és végső alternatívaként a mullet (azaz a 29"-es és a 27,5"-es átmérők kombinációja).

Szóval ismét 3 hüvelyk felfelé?

Térjünk rá néhány apróbb részletre, miközben ideális lenne a szakágak szemszögéből vizsgálni a kérdést. Nyilvánvalóan az olyan technikai szakágakban, mint a downhill, freeride, enduro, trail és hasonlók, ahol szükséged van mozgékonyságra, nem hiszem, hogy egy hamar átállás lenne. Emellett a nagy rugóút, az extra érzékeny villák és rugóstagok, a méretes gumiabroncsok vagy a high-pivot megoldások gondoskodnak a kellő tapadásról még a legdurvább terepen is.

De ha megnézzük, hogy az ugrások egyre nagyobbak (a Rampage vagy a Hardline tökéletes példa), akkor nem tudna egy 32 colos bringa nagyobb stabilitást nyújtani hasonló szélsőségekben? Ha valakinek van tapasztalata ezen a téren, ossza meg velem a véleményét. Úgy tűnik azonban, hogy a helyzet itt fog a legkevésbé változni.

Térjünk át az XC-maratonok területére, ahol egyetértünk abban, hogy a kategória nagyon változatos és széles. Nézzük csak meg az utóbbi idők egyértelmű tendenciáját, nevezetesen az XCO-pályák egyre nehezebbé válását, a nézők szórakoztatására tett kísérletet. Kigyorsítás, minél kisebb súly, agilitás, plusz a rugóút is már 120 mm-nél jár. Azonban ebben a szakágban sem hiszem, hogy egy hamar betörnek a 32-esek, igaz XC és XC verseny között is van különbség.

Ahogy a 29 colos bringák szó szerint megmentették a hardtaileket, valami hasonló jöhet idővel a 32 colosokkal és a kényelemre helyezett hangsúllyal - és hogy a kényelem a márkák célkeresztjében van, azt a nemrég bemutatott Orbea Alma hardtail is bizonyítja.

Orbea Alma
Rengeteg olyan pályánk van, ami alapvetően egyszerű, csak eléggé "rázós". Az erdőgazdasági útjaink tökéletes példák erre. De nem hiszem, hogy itt valamifajta változás a méret terén be fog következni, inkább egy lehetőséget látok benne, hogy az extra magas bringások egyfajta alternatívát találjanak a nagyobb méretű vázakhoz. Itt a kerékpár tömegének következetes növekedése is elvész.

De ha elképzelem, hogy a 26"-ról 29"-re való ugrás mekkora különbséget jelentett a kényelem szempontjából, akkor valószínűleg kipróbálnám, hogy plusz 3 hüvelyk mit hozna. Szóval talán idővel felfedezzük a tökéletes eszközt az itthoni maratonokhoz.

Vigyázat a gravelekre

Van egy modern szakágunk, ami valószínűleg a legtöbbet profitálhatna az előnyökből. Csak annyit tennék hozzá, hogy bár a kerekek hivatalosan 700C-sek, valójában 29 colosok, vékonyabb gumikkal, mint az MTB-ken. Nem fogok valami nagy "gravelesre" játszani, de elég sokat sikerült tekernem ahhoz, hogy megértsem, miben rejlik a gravelvarázslat. A könnyű hullámos terep, az országút és a sebesség.

Imro, BMC
A nagyobb kerekek nem lesznek negatív hatással az aerodinamikára, de jelentősen növelhetik a kényelmet. Ez fontos a gravelnél, amit a különböző "mikro-felfüggesztések", rugós kormányszárak és hasonlók népszerűsége is bizonyít. A kerékátmérő növelésével sikerül megtartani a fő dolgot, ami sokakat, köztük engem is foglalkoztat - az egyszerűséget.

Ugyanígy a földutakon való kissé rosszabb manőverezhetőség biztosan nem jelent majd akadályt. És a nagyobb súly? Gondolom, a gravel kerékpárosok nem akarnak őrült emelkedőkön tekerni, de inkább a sík és hullámos terepet részesítik előnyben.

Persze mindig vannak kivételek, de még az olyan híres versenyek profiljai, mint az Unbound is világosan beszélnek arról, hogy hol van a kosok erőssége. Különösen egy dolgot ne felejtsünk el - a gravel versenyzők nem félnek a különcségektől és a kísérletezéstől. Személyesen úgy gondolom, hogy ha valahol kitör a 32 hüvelykes kerékbumm, az a gravel kerékpárosok körében lesz. És most nem csak "marketing" szempontból gondolok erre, de a bringások valódi előnyökre tehetnek szert az új átmérővel.

Nefeljtsük el az országúti kerékpározást sem. Ugyanakkor ha figyelembe vesszük a 6,8 kg-os súlykorlátozás évtizedek óta tartó megváltoztathatatlanságát, vagy a zokni hosszának mizériáját, akkor nem látom túl rózsásnak a dolgokat az UCI-nál. A 700 mm-es maximális kerékátmérő kőbe vésett adatt az országúti kerékpározás, a pályakerékpározás és a cyclocross szabályaiban. A hegyikerékpározásnál azonban nincs hasonló korlátozás...

Szóval, mit gondolsz? Újra valami újdonságot kapunk, vagy a 32 colos méret továbbra is a garázsmárkák és Instagram fotók birodalma marad?
Fotó forrása: szerkesztőségi archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up