Létezik jobb és rosszabb karbon?

Karbon. Ettől a szótól szinte minden kerékpáros megborzong, kitágulnak a pupillák és megugrik a pulzus. Miért van ez így?

A kerékpározás fekete aranya, a karbon kora, a luxus szimbóluma és egyéb szuperlatívuszok. Míg néhány évvel ezelőtt valóban csak a legjobb kerékpárok kiváltsága volt, ma már a megfizethetőbb modellekben is megtalálható ez az anyag.

Míg néhány évvel ezelőtt csak a könnyű kerékpárokról beszéltünk "karbon kerékpár" címszó alatt, ma már nyugodtan használhatjuk a "nehéz karbon kerékpár" kifejezést. Ugyanis nem minden szénszál egyforma - a különbség a rugalmasságban rejlik, amely befolyásolja az irányíthatóságot, a tartósságot és - ami a legfontosabb tulajdonság a kerékpárosok körében - a súlyt.

Leggyakrabban közepes modulusú (medium modulus) és magas modulusú (high modulus) karbonnal találkozunk. Mi a különbség köztük és hol használják őket?

Szlovák Sharvan, karbon kerékpár

Mi az a rugalmassági modulus?

A rugalmassági modulus az anyag merevségének mértékére utal. Ez egy fontos mechanikai tulajdonság, ami azt fejezi ki, hogy az anyag mennyire merev vagy mennyire áll ellen a hajlításnak. A magasabb modulus azt jelenti, hogy az anyag merevebb, de ridegebb. Az alacsonyabb modulus viszont rugalmasabb és jobban elnyeli az ütéseket. A kerékpárgyártók gyakran kombinálják a különböző típusú karbonszöveteket a váz különböző részein, hogy optimális egyensúlyt érjenek el a merevség, a tartósság és a kényelem között.

Technikai szempontból a közepes modulusú szénszálak széntartalma több mint 95%, a magas modulusúaké pedig 98% feletti. Vagyis a kocsmai szóhasználatban: "Az én karbonom több karbont tartalmaz, mint a te karbonod".

Orbea OIZ M10
Vagy csak annyit jelent, hogy a közepes modulusú (mid-modulus) karbon jellemzően 230 GPa és 310 GPa közötti rugalmassági modulussal rendelkezik, míg a magas modulusú (high-modulus) karbon legalább 370 GPa-t elér, de a szilárdsága általában alacsonyabb. Ez azt jelenti, hogy az így kapott váz kialakítását nemcsak a karbon illeszkedése és rétegei befolyásolják, hanem azok merevség-rugalmasság aránya is.

Képzeljünk el egy azonos vastagságú, vízszintesen rögzített rudat, amely közepén egy súly lóg. Ha azonos terhelés mellett kevésbé hajlik meg, az azt jelenti, hogy nagyobb a rugalmassági modulusa.

Marin Alpine Trail Carbon
Mindamellett fontos megjegyezni, hogy egyik tulajdonság sem tekinthető általában jobbnak vagy rosszabbnak. A kérdés az, hogy hol fogjuk használni ezt az anyagot, hogyan fogjuk használni - és végső soron akár kombinálhatjuk is őket.

Mid-Modulus karbon

A Mid-modulus karbon a merevség és a tartósság kiegyensúlyozott arányát kínálja. Bár valamivel nehezebb, mint a high-modulus karbon, nagyobb szívósságot és jobb rezgéselnyelést biztosít. Ennek oka lehet például az epoxi nagyobb abszorpciója, logikusan: "több epoxigyanta, nagyobb súly". Ideális a következőkhöz:

Superior, Mid-modulus carbon
  • MTB-vázak - terepre, ahol fontos az ütközés közbeni ellenállóság. A mid-modulus karbon gyakran az első számú választás enduro és trail kerékpárokhoz. Ott azonban inkább a csillapítási tulajdonságait, a tartósságát, a hosszú élettartamát vagy a javíthatóságát tudjuk értékelni. Más a helyzet az XC kerékpárok esetében, de jelenleg inkább a két típus kombinációja.
  • Gravel kerékpárok - ahol a kényelem és a tartósság fontosabb, mint az extrém merevség. Kivéve persze, ha nem versenyzel, és alapvetően egy széles gumikkal ellátott országúti rakétát szeretnél.
  • Endurance típusú országúti kerékpárok - elegendő merevséget biztosít, miközben a kényelem megmarad a hosszú túrákhoz. Az endurance kerékpár pont ilyen, fürge az úton, de nyugodtan tehetsz rá szélesebb gumikat, és máris felfedezheted a régi, széttört aszfaltutakat is.

X technology by Pinarello
Érdekességképpen csatolok egy táblázatot a szénszálakról az egyik legnagyobb és legjelentősebb karbongyártótól, a Toray-tól. Az ő szálaikat például az általunk forgalmazott Pinarello kerékpárokban is megtalálod. A Pinarello csúcsmodelljeinek (például az X9-nek) a vázát Toray T900 jelzéssel látják el, és ezt a karbongyártó a közepes rugalmassági modulusú kategóriába sorolja.

Az ideális a kombinált megoldás."
Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a mechanikai tulajdonságai felülmúlják azokat az előnyöket, amelyeket a nagy modulusú karbonszálak használatával érnénk el - vagyis ha a kényelem rovására kezelnénk a súlyt.

Pinarello karbon, közepes modulusú osztály

High-modulus karbon

A High-modulus karbon rendkívül merev és könnyű, ugyanakkor törékenyebb és ütközéskor hajlamosabb a sérülésre. Fő előnyeit különösen a versenyzők és a maximális erőátviteli hatékonyságot kereső versenyzők értékelik.
A következő esetekben használják:
  • csúcs országúti vázaknál - maximális merevséget és könnyű súlyt biztosít a jobb teljesítmény érdekében az emelkedőkön és a sprintekben. Itt kifejezetten a Tour de France-on látott versenybringákra gondolhatunk. Bár ez sem teljesen igaz, mivel az utóbbi években a útfelületeket különböző módon kombinálják.
  • időfutam, triatlon és pályavázaknál - ahol az aerodinamika és a merevség az elsődleges szempont. Itt a pályafelületek többnyire simák, az utak letisztítottak, a pályáról nem is beszélve. Itt a csillapítás másodrendű tulajdonság - épp ellenkezőleg, minden watt számít, és a közepes modulusú szálak eloszlatnák azokat.
  • karbon kerekek és alkatrészek - például a hajtókarokban, kormányokban vagy nyeregcsövekben, ahol extrém szilárdságra van szükség minimális súly mellett. Ez megint csak különösen igaz az országúti kerékpárok esetében.

nagy modulusú szálak
Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb gyártó a mid-modulus karbon tartósságát és kényelmét választja. Természetesen vannak kivételek, de ehhez márkánként, valamint rétegenként és vázrészenként is le kellene bontanunk a márkákat. Persze egy sör vagy egy kávé mellett jobban hangzik majd, hogy ugyanaz a karbon, ami a kerékpárodon van, a bolygó körül is kering...

A High-modulus karbon ideális a teljesítményorientált kerékpárosok számára, de magasabb árral és kisebb tartóssággal kell számolnod, ha ütközésekről és sáros kerékpározásról van szó. Egyszerűen fogalmazva, minden pedálfordulat alkalmával érezni fogod az előnyeit, de ne felejtsd el, hogy egy ilyen kerékpárt szépen le kell mosni, és a legjobb termékekkel ápolni és inkább az Instagramra készíteni róla fotókat, mintsem durván használni. Egyébként csak viccelek, természetesen ezek prémium cuccok, amit a csúcstámadók, triatlonisták, időfutam versenyzők fognak leginkább értékelni, akik nem akarnak egyetlen wattot sem elveszíteni, amikor belelépnek a pedálokba....


A kombinált megoldás az ideális - szinte minden gyártó a két fajta karbon keverékét használja, a high-modulusút a kulcsfontosságú területeken használják, míg a mid-modulusú karbon például a nyereg és a lánctámaszok kényelmét biztosítják. Ez a kombináció kulcsfontosságú és irányadó a kerékpár végső érzetét és az árát illetően is. Ahol merevnek kell lennie, ott merev is, ahol pedig rugóznia kell, ott rugózik.

A megfelelő kombinációval egy váz akár több tíz vagy száz grammal könnyebb lehet egy másiknál. Ezt a szálak különböző kombinációi, a különböző szálvezetés, a kötések és természetesen a végső kidolgozás - azaz a váz "utómunkálatai" - is lehetővé teszik. Ez a fő és alapvető különbség, amiért a prémium vázaknál felárat fizetünk - különösen a kidolgozási know-how.


De nem kell megőrülni a karbonért. Sok kerékpáros nevében beszélhetek, amikor azt mondom, hogy a vázon kívül főleg a karbonból készült kerekek képesek egy másik szintre emelni a kerékpározást - persze csak ha kell, akarod és van rá anyagi kereted.

Amíg szereted élvezni a természetet, élvezed a szabad hétvégéket, nem hajszolsz minden kilométert vagy függőleges métert, addig teljesen mindegy, hogy mivel tekersz. A legfontosabb, hogy a kerékpár passzoljon hozzád, és hogy összességében élvezd a kerékpározást. Végső soron mindannyiunk számára meg van a választási lehetőség, csak rajtunk múlik, min tekerünk.
Fotó forrása: szerkesztőségi archívum
report_problem Hibát találtál a szövegben?
keyboard_arrow_up